Skip naar content

Arubaanse basisschool ging naar Italië voor job shadowing

groepsfoto van leerkrachten Pius School Aruba
Primair en voortgezet onderwijs leerlingen aan het werk

Inclusie & Erasmus+

In een diverse, inclusieve samenleving krijgt iedereen de kans zich te ontwikkelen door onderwijs, training en vormen van niet-formeel leren, ook leerlingen uit het speciaal onderwijs.

‘We hebben gezien hoe we een auti-sensitieve school kunnen worden’

Leerkrachten van basisschool Pius X op Aruba hadden onvoldoende kennis over autismespectrumstoornissen (ASS). Tijdens een vijfdaagse job shadowing van Erasmus+ in het Italiaanse Soverato zagen ze hoe ze hiermee kunnen omgaan. De school gaat zich er nu verder in verdiepen om een auti-sensitieve school te worden.

Primair en voortgezet onderwijs

Leerkrachten willen signalen tijdig herkennen, zodat leerlingen met ASS goed integreren op school en in de maatschappij. IB’er en Erasmuscoördinator Saskia Maclean: ‘We willen geen speciale school worden voor leerlingen in het autismespectrum, maar we willen het wel kunnen herkennen en deze leerlingen goed kunnen begeleiden.’

Erasmus+ avontuur

Via Erasmus+ konden we met 18 deelnemers voor een job shadowing naar Italië. ‘Dit was mijn eerste keer als coördinator', vertelt Saskia.

'Op het European School Education Platform ging er een wereld voor me open.’ Bij de vereniging van internationale lerarenopleiding JUMP was het raak. Saskia legde contact met een grote school in Italië voor regulier basisonderwijs. ‘Een bewuste keuze, want wij zijn ook geen school voor speciaal onderwijs. Hierdoor kunnen we (het) goed vergelijken.’

twee docenten Pius X School Aruba poseren op trap in Portugal

Leerlingen accepteren

Van de Italiaanse collega’s hebben ze geleerd om alle kinderen te accepteren zoals ze zijn. Saskia: ‘Je hoeft niet altijd voor een speciaal programma te zorgen. Het kind is een van de leerlingen in je klas en je doet wat je kan. Jij moet accepteren dat het een leerling is in het autismespectrum. De leerling heeft misschien veel energie en is snel afgeleid. Kijk wat je al hebt in de klas. Leg iets nog eens uit, of zorg voor een andere plek. De behoeften van de leerling zijn het uitgangspunt.’

Speciale aandacht

Conclusie: de leerling is niet speciaal, maar heeft speciale aandacht nodig. ‘Onze “speciale leerlingen” zijn kinderen die iets extra’s nodig hebben. Bijvoorbeeld meer instructie bij een hoofdvak als taal, of extra aandacht in de pauze. Met die omslag zijn we nu bezig.’ De school heeft een stappenplan en meerjarenplan gemaakt om een auti-sensitieve school te worden met aandacht voor ASS-leerlingen. Saskia is realistisch. ‘Het zijn babysteps, daar ben ik heel eerlijk in.’

Groepsfoto leerkrachten Pius X School in Soverato
Fysiek op de locatie zijn bij een partnerschool, heeft veel meerwaarde. Saskia Maclean, Erasmuscoördinator Pius X School

Inclusief onderwijs

Na het succes in Italië heeft JUMP de Arubaanse school benaderd om samen met drie andere scholen verder de diepte in te gaan. ‘Daar zijn we nu mee bezig, als vervolgproject. Onze school valt onder de Stichting Katholiek Onderwijs Aruba (SKOA) en de stichting heeft een Erasmus Accreditatie. Voor het vervolg hebben we een budgetaanvraag ingediend. We willen een cursus gaan volgen op het gebied van Inclusive Education.’

Super ervaring

Volgens Saskia heeft het project van Erasmus+ veel impact. ‘Het is een grote stap naar wat we willen bereiken. We hebben in de praktijk gezien hoe we een auti-sensitieve school kunnen worden. Fysiek op de locatie zijn, heeft veel meerwaarde. Als je daar in de klas bent, kun je het voelen en ervaren. Dat is onbeschrijfelijk. Het is een mooie ervaring voor onze school én voor onszelf. Het maakt je beter als mens en daar gaan de leerlingen baat bij hebben. Met deze super ervaring kunnen we verder.’

Vergroot je wereld met Erasmus+

Wil je jezelf en jouw organisatie een internationale impuls geven? Vraag dan subsidie aan voor een internationaal project!