Skip naar content

RSG-Enkhuizen wint Europese talenprijs in European Innovative Teaching Awards 2025

RSG Enkuizen - Tienergids
EITA

European Innovative Teaching Award

De European Innovative Teach Award (EITA) zet innovatieve onderwijs- en leerpraktijken in het zonnetje die mogelijk gemaakt zijn door het programma Erasmus+.

Tienergids brengt leerlingen uit Nederland en Spanje samen als wereldburgers

Stel je voor: het is 2022, je zit in de derde klas van de mavo en hebt twee jaar lang weinig contact met anderen gehad door de coronaperiode. En dan krijg je de kans om naar Spanje te gaan en met leeftijdsgenoten een tienergids voor je eigen stad en een stad in Spanje te maken. Het overkwam de mavo 3-leerlingen van RSG-Enkhuizen. De school werd met dit project winnaar van de European Innovative Teaching Award 2025 in de categorie European Language Label.

Primair en voortgezet onderwijs

De leerlingen uit Enkhuizen gingen op bezoek bij de leerlingen uit Caravaca de La Cruz en andersom. De leerlingen oefenden niet alleen de Engelse taal. Ze ontdekten ook elkaars cultuur en werden uitgedaagd om met lokale ondernemers in gesprek te gaan. “We hebben ze echt zien groeien, doordat ze uit hun comfortzone moesten stappen,” vertelt docent Engels Marjon van Dam. De drietalige tienergids voor zowel Caravaca de la Cruz als Enkhuizen ligt nu, drie jaar na het project, nog altijd in de VVV-kantoren in beide steden.”

“Dat is zo mooi. Dat het niet afloopt. Erasmus+ brengt écht onze leerlingen in beweging. Marjon van Dam, docent Engels

‘Mijn stem telt!’ 

De leerlingen bepaalden zelf hoe de gids gevuld moest worden, welke plekken en activiteiten interessant waren voor jongeren. “Het zelf ophalen van informatie, op een vreemde afstappen, ontdekken wat er speelt in je omgeving en je onderdeel voelen van die maatschappij. Ook dat is actief burgerschap” vertelt Marjon. TTO-coördinator Trevor legt uit wat deze ervaringen met de leerlingen deed. “De burgermeester van Caravaca nam de Spaanse versie van de gids van zijn stad in ontvangst en de lokale omroep was aanwezig. Dat gaf die leerlingen echt het gevoel dat ze van waarde zijn, dat ze gezien en gehoord worden.” 

Je schrijft geschiedenis met deze leerlingen. Jaren later komen ze terug en zeggen ze: meneer, weet u nog? Dat is onbetaalbaar. Trevor, TTO-coördinator

Groei en ontwikkeling, ook voor docenten

Niet alleen de leerlingen deden nieuwe vaardigheden op. “We realiseerden ons hoe vaak jongeren bij de hand genomen worden,” vertelt Marjon. “Op reis moesten wij ze coachen in zelfstandigheid, vertrouwen geven, aanmoedigen. Dat gaat verder dan lesgeven. Je neemt die vaardigheden mee terug naar school. Het verrijkt ons als docent net zo goed.” 

Internationale ervaring voor iedere leerling

RSG-Enkhuizen neemt geen speciale inclusiemaatregelen voor zo’n project. Dat is niet nodig, omdat de school zelf al zo’n sterk inclusiebeleid heeft. “Het motto van onze school is: iedereen mag er zijn. Als we een project met Erasmus+ doen, dan doen we dat met de hele klas,” vertelt Trevor. Dat zorgt ervoor dat je deuren opent voor leerlingen die anders zo’n ervaring niet zouden opdoen. Of dat nou vanwege financiële redenen is, of dat ze worstelen met andere kwesties die belemmerend kunnen zijn.” 

Leerlingen van RSG-Enkhuizen

Bredere blik op de arbeidsmarkt

Door het project kregen de leerlingen ook een bredere blik op de arbeidsmarkt. Marjon legt uit: ‘Veel leerlingen denken na de mavo door te gaan naar de havo. Maar deze leerlingen verdienen méér, meer inzichten over de kansen die er buiten de deuren van de school zijn. Een aantal leerlingen denkt door zo’n ervaring ook: ik zou hier weleens terug willen komen voor bijvoorbeeld een vervolgopleiding.  

Twee leerlingen zijn daadwerkelijk na hun eindexamen iets met toerisme gaan doen. Het is zo mooi om te zien hoe zo’n internationale ervaring een blijvende impact maakt. Marjon van Dam, docent Engels

Levens van leerlingen verrijken

“Dankzij Erasmus+ kunnen we het leven van onze leerlingen verrijken en hen kansen bieden die ze anders nooit zouden krijgen” vertelt Trevor. Marjon vult aan: “Het is een groot compliment. We hebben iets neergezet waar onze leerlingen trots op zijn, en wij ook. Het mooiste is dat zij gezien en gehoord worden, en dat wij nu als school óók gezien en gehoord worden.”