Skip naar content

Unieke samenwerking

'De samenwerking binnen het project is uniek. Experts op dit gebied die bij elkaar komen is een ‘once in a lifetime’ opportunity.'

Project ICEPELL: Gebruik prentenboeken bij burgerschapseducatie

Strategisch Partnerschapsproject ICEPELL gaat over het gebruik van Engelstalige prentenboeken bij interculturele burgerschapseducatie. Het Erasmus+ project is afgerond in augustus 2022, met onder meer als resultaat een handige toolkit voor leerkrachten. ICEPELL wil leerkrachten in het basisonderwijs ondersteunen om interculturele-themed picturebooks (prentenboeken) te integreren in lessen Engels.

Primair en voortgezet onderwijs Hoger onderwijs

Doelgroep van het project is het basisonderwijs: leraren Engels, leraren in opleiding, kinderen en lerarenopleiders. De focus ligt op prentenboeken en English Language Teaching. Deze ‘picture books’ bieden een verscheidenheid aan sociaal, cultureel en historisch geschikt materiaal voor leerlingen. De boeken behandelen onderwerpen als migratie, klimaatverandering, pesten, gelijkwaardigheid’ en diversiteit. Via de illustraties krijgen kinderen toegang tot andere interpretaties van wat normaal als vanzelfsprekend wordt beschouwd.

Unieke samenwerking

ICEPELL is een samenwerking van zes partners uit vijf Europese landen: Portugal, Duitsland, Italië, Noorwegen en Nederland. Alle partners hebben een expertise op het gebied van taalonderwijs op jonge leeftijd, lerarenopleiding, prentenboeken in het leren van talen en (wereld)burgerschap en materiaalontwikkeling. Tatia Gruenbaum is met een klein team betrokken vanuit het Lectoraat Leerkracht bij Avans Hogeschool in Breda. “De samenwerking binnen het project is uniek. Experts op dit gebied die bij elkaar komen is een ‘once in a lifetime’ opportunity. We waren zelfs wat emotioneel op het eind.”

Prachtige leerervaring

Volgens Tatia is iedereen in de internationale samenwerking heel gepassioneerd over prentenboeken in onderwijs. “In de niche doen we allemaal veel, in een verschillende context en met een verschillende insteek en het is dan ook interessant om onze kennis te bundelen. Als individuele krachten vulden we elkaar aan. Erasmus+ geeft status aan het project en mogelijkheden voor onderzoekers. Het is een prachtige leerervaring, ook voor mij persoonlijk. Het is veel papierwerk, maar het is interessant en verrijkend om te zien hoe scholen in andere landen werken.”

Door en voor leerkrachten

In drie jaar tijd heeft het ICEPELL-samenwerkingsverband vier resultaten opgeleverd: Survey, Teaching Kit, Cursus & Handboek. Een ICEKit is een lespakket voor leerkrachten en hun leerlingen. Het ondersteunt ze bij het gebruik van een bepaald prentenboek om ICE (Intercultural Citizinship Education) te ontwikkelen bij het leren van talen op jonge leeftijd. ICEKits worden gemaakt door leerkrachten voor leerkrachten tijdens de ICEPro Cursus. De kits zijn uitgeprobeerd in echte klaslokalen en vervolgens herzien. Nu zijn ze voor iedereen beschikbaar op de open-access ICE-website.

Veel enthousiasme

Het doel is het promoten van prentenboeken in het leren van de Engelse taal en leerkrachten ondersteunen in het lesgeven met prentenboeken. Tatia: “De combinatie van prenten en woorden werkt heel goed en het prentenboek als tool is heel sterk, van kleuterschool tot universiteit.” Het enthousiasme bij leerkrachten is groot als ze de tool krijgen, heeft Tatia gemerkt. “Het idee van prentenboeken is bekend en tegelijk zo onbekend. Met de tool kunnen ze alle mogelijkheden ontdekken.”

Prentenboeken in taalonderwijs blijft een niche, maar het resultaat van ons project is een goede gids voor leerkrachten Tatia Gruenbaum

Wereldwijd geschikt

Alle studenten die bij het project betrokken waren, nemen het mee naar het klaslokaal. Tatia: “Prentenboeken in taalonderwijs blijft een niche, maar het resultaat van ons project is een goede gids voor leerkrachten. Ze kunnen van alles downloaden, van kits tot een lijst met boeken en lesideeën. Alles is wereldwijd geschikt, ook buiten Europa. Het is teveel om allemaal te doen maar het geeft wel inspiratie en draagt bij aan het enthousiasme.”