Skip naar content

Next Generation Science

Primair en voortgezet onderwijs leerlingen aan het werk

Vergroot je wereld met Erasmus+

Wil je jezelf en jouw organisatie een Europese impuls geven? Vraag dan subsidie aan voor een internationaal project!

Next Generation Science

Leerlingen van het Stedelijk Gymnasium Arnhem verenigen robotica, natuurwetenschappen én de Griekse Oudheid in een internationaal project.

Primair en voorgezet onderwijs

Stel je voor: jij bent werkzaam als docent op het Stedelijk Gymnasium Arnhem en jij wilt een samenwerkingsproject opstarten met het Lyceum of Keratea school uit Griekenland. Beide docenten zijn geïnteresseerd in milieuproblematiek en terwijl de school uit Arnhem veel aan robotica doet en deze kennis graag met de Griekse partnerschool wil delen, kan de school uit Keratea leunen op een uitgebreide kennis van de cultuur van Oude Grieken. Wat doe je? Kies je één thema als gemene deler of voeg je alle, op het eerste gezicht, moeilijk verenigbare ingrediënten bij elkaar en maak je daar een succesvol internationaal project van? Deze scholen kozen voor het laatste! En zo was het project Next Generation Science geboren.

De kwaliteit van drinkwater in Arnhem en Keratea

De docenten van beide scholen besloten de leerlingen onderzoek te laten doen naar de kwaliteit van het drinkwater. Zij stelden ook de vraag of drinkwater van lage kwaliteit tot sociale en ecologische problemen zou kunnen leiden. En niet onbelangrijk, is de moderne wetenschap in staat om deze problemen op te lossen? De scholen wilden hiermee de interesse in natuurwetenschappen bij hun leerlingen opwekken, waarbij de doelstelling ook was dat evenveel meisjes als jongens aan het project gingen meedoen. Volgens de projectpartners is dit goed gelukt!

De scholieren hebben gedurende het project de watergerelateerde vraagstukken zowel op lokaal als op globaal niveau onderzocht. Het streven was om leerlingen te laten ervaren hoe industrie en lokale gemeenschappen kunnen samenwerken om een schonere en veiligere omgeving te creëren. Scheikunde en natuurkunde kregen een prominente plaats in dit project, maar ook de geschiedenis van de Oude Grieken werd niet vergeten.

Binnen het project hebben de leerlingen de waterkwaliteit van Keratea en Arnhem met elkaar vergeleken. Beide gebieden zijn in het verleden door vervuiling aangetast. De Griekse nederzetting Thorikos (Attica), niet ver van de Griekse partnerschool, had in een ver verleden een zilvermijn dat waarschijnlijk een grote bijdrage heeft geleverd aan de opkomst van Athene. Tegelijkertijd is deze mijnbouw de oorzaak van de milieuproblematiek in de regio. De vervuiling als problematiek van de Oude Grieken, wie had dat ooit gedacht? 

Om een brug met het moderne leven te slaan, moesten de leerlingen nadenken hoe robots ingezet kunnen worden om vervuiling te meten op plekken waar het te gevaarlijk is voor mensen om te komen.

Beide scholen hebben al twee eenjarige projecten achter de rug, en zijn zeer tevreden over de samenwerking. De leerlingen en docenten uit Arnhem hebben hun kennis over robotics zo enthousiast overgebracht dat de Griekse school er zelfs buiten het project mee verder ging. 

De Nederlandse leerlingen hebben met een hele nieuwe blik naar de klassieken gekeken: opeens bleken de problemen van Oude Grieken veel actueel en dichter bij de actualiteit dat ze ooit hebben gedacht.