Skip naar content
Een fotocompilatie, links een zaal met deelnemers die naar presentaties luisteren, rechts een buitenactiviteit waar deelnemers in een bos iets opmeten.

Bekijk de TCA-agenda voor onderwijs & training

En meld je aan voor TCA's in Nederland of over de grens.

‘De TCA in Bratislava heeft me heel veel gebracht: verbinding en richting’

Eugene Voorneman, projectmanager van Eerste Nederlandse Montessorischool Den Haag, nam in april 2024 deel aan de Training and Cooperation Activity (TCA) ‘Green practices in Erasmus+ projects’ in Bratislava, Slowakije. Wat heeft hij aan kennis en ervaring opgedaan en wat merkt hij daar nu, een jaar later, nog van?

Alle onderwijssectoren
portretfoto van Eugene Voorneman, met links daarvan de quote "De TCA in Bratislava heeft me veel gebracht"

Een TCA brengt instellingen uit diverse Europese landen bij elkaar. Je krijgt altijd veel tijd om met andere deelnemers te praten en je netwerk uit te breiden. Het programma van deze TCA was daarnaast een combinatie van theorie en een praktisch deel. Een zeer goede combinatie, vond Eugene. ‘We gingen op bezoek bij een instelling die outdoor learning-activiteiten inzet voor hun studenten. Het was heel waardevol om zelf te ervaren wat voor activiteiten dit zijn, wat de moeilijkheid hiervan is en hoe je die activiteiten kunt organiseren. Het geeft een beter beeld over hoe je dat in je eigen instelling kunt doen.’

Uitwisseling was relevant voor het aanvraagproces

Veel deelnemers van de TCA in Bratislava zaten, net als de Eerste Nederlandse Montessorischool, midden in een aanvraagproces. Eugene: ‘Deze TCA gaf veel mogelijkheden om te sparren. Er was bijvoorbeeld een docent die een project had opgezet met leerlingenuitwisseling. Dat is iets wat de Eerste Nederlandse Montessorischool ook graag wil doen. Dus ik heb de docent gevraagd hoe zij dat aangepakt heeft.’

Eerste impact van deelname aan de TCA

Een TCA is perfect voor het leggen van verbinding. Het kan daarnaast een drempel weghalen om contact te zoeken met een andere school. ‘Op een TCA merk je dat andere instellingen in eenzelfde situatie zitten, ook op zoek zijn, ook projecten willen opzetten en openstaan voor samenwerking. Het is dan heel makkelijk om achteraf een mailtje te sturen. En dat leidt niet altijd tot een samenwerking met de school die je gesproken hebt. Soms beland je via-via bij een andere instelling.’

Het is niet erg als een samenwerking niet tot stand komt. 9 van de 10 keer mislukt een opzet van een project, maar je behoudt wel hele waardevolle contacten voor de toekomst Eugene Voorneman

De Engelse taal kan soms een reden zijn voor docenten om niet deel te nemen, weet Eugene. Dat is volgens hem echter totaal niet nodig; voor bijna geen enkele deelnemer is Engels namelijk de eerste taal.  ‘Je bent samen met deelnemers uit veel verschillende landen, die allemaal in gebroken Engels met elkaar spreken. Je hoeft je echt niet te schamen als je een woord even niet weet.’

Ruim een jaar later, wat is er gebeurd?

‘We hebben een subsidie kunnen binnenhalen en zijn druk bezig met ons project om de Eerste Nederlandse Montesori school duurzaam te maken middels outdoor learning-activiteiten. We hebben diverse instituten gevonden waar we mee samenwerken en als kers op de taart zijn we druk bezig om een leerlingenmobiliteit te organiseren voor dit najaar. We hebben daarvoor een Montesori school gevonden vlakbij Helsinki, waar we mee samen gaan werken en op bezoek gaan. Al met al heeft de TCA ons heel veel gebracht!’