Skip naar content

Via Egnatia Foundation ontvangt European Innovative Teaching Award 2025

Via Egnatia -Bordspel over Europese verbondenheid wint prestigieuze onderwijsprijs 
EITA

European Innovative Teaching Award

De European Innovative Teach Award (EITA) zet innovatieve onderwijs- en leerpraktijken in het zonnetje die mogelijk gemaakt zijn door het programma Erasmus+.

Bordspel over Europese verbondenheid wint prestigieuze onderwijsprijs 

Een bordspel als brug tussen klaslokalen in Nederland, Noord-Macedonië en Albanië? Het project "Via Egnatia - A Wonderful Way to Play!" laat zien dat het werkt. De Via Egnatia Foundation ontving 15 september 2025 de European Innovative Teaching Award 2025 in de categorie primair en voortgezet onderwijs voor hun spel dat wereldburgerschap, samenwerking en Europees erfgoed op een speelse manier tot leven brengt. 

Primair en voortgezet onderwijs

Spelenderwijs over grenzen heen verbinden 

Het bordspel Caravan Via Egnatia is ontwikkeld voor leerlingen vanaf 12 jaar. Het spel volgt de eeuwenoude Via Egnatia, een 2.000 jaar oude Romeinse weg door Albanië, Noord-Macedonië, Griekenland en Turkije. Eeuwenlang was dit de belangrijkste Europese Oost-West verbinding. Onderweg maken de spelers keuzes en werken ze samen in een ‘Caravan’. Zo leren ze omgaan met obstakels, cultuurverschillen én elkaar. “Het spel verbindt burgerschap en wereldburgerschap met elkaar,” vertelt projectcoördinator Frans Grobbe. “ 

We willen leerlingen laten ervaren dat ze óók deel uitmaken van een groter geheel. Het spel en de Via Egnatia is een ‘way to connect’ - letterlijk en figuurlijk.” Frans Grobbe, projectcoördinator

Vakoverstijgend, ervaringsgericht en inclusief 

Geschiedenis, geografie, maatschappijleer, taal en creativiteit komen samen in het spel. Zo kunnen scholen vakoverstijgend werken aan (wereld)burgerschap. Marietta van Attekum, oprichter van de Via Egnatia Foundation, legt uit: “De ontwikkeling van het spel is een samenwerking tussen pedagogen, spelontwerpers en scholen uit Nederland en Noord-Macedonië. Speelplezier staat voorop.” 

Caravan Via Egnatia is een beetje alsof je geschiedenis - of maatschappijleer hebt, maar nu zit je zelf midden in het verhaal – je kiest je eigen pad, lost uitdagingen op en merkt hoe jouw beslissingen anderen beïnvloeden. Leerling

Van Haarlem tot Bitola – en terug 

Projectpartner in Noord-Macedonië,het Macedoninan Civic Education Center, heeft toegang tot de scholen in de regio. De Nederlandse scholen die het spel aanschaffen, doneren meestal ook een exemplaar aan een school in de regio van de Via Egnatia. Marietta vertelt: “Het spel is een internationale brug tussen klaslokalen, maar ook tussen Europese verhalen en geschiedenissen.”  

De scholen uit verschillende landen die het spel spelen kunnen op allerlei manieren verder met elkaar in contact komen, bijvoorbeeld via eTwinning, zodat leerlingen online samen kunnen spelen of andere samenwerking kunnen starten. Vanuit de Nederlandse Unesco scholen is veel belangstelling voor deze benadering. 

De twee werknemers van Via Egnatia

Verhalen, erfgoed en verbondenheid

Van Attekum liep zelf ooit de route te voet, met een kleine caravantocht. “Onderweg ontdekten we hoeveel de mensen in de regio van Via Egnatia, die nu vier landen doorkruist, met elkaar gemeen hebben. Dat gevoel van ‘sense of belonging’ wilden we in het spel vangen.” Het spel moedigt leerlingen aan om verschillen te waarderen.”  

Het spel leert hoe je verbonden kunt blijven, ook als je het niet altijd met elkaar eens bent. Dat is precies waar burgerschap over gaat. Marietta van Attekum, oprichter Via Egnatia Foundation

Award als aanmoediging  

 “We zijn allemaal vrijwilligers,” zegt Van Attekum. “Deze prijs is een erkenning voor onze inzet én een stimulans om verder te gaan met het onder de aandacht brengen van de Via Egnatia.”  

De eerste oplage van het spel is exclusief beschikbaar voor scholen in Nederland, Noord-Macedonië en Albanië. Nederlandse scholen kunnen zich aanmelden voor het spel via de website van de Via Egnatia Foundation. In de toekomst komen er ook versies in het Turks en Grieks, én een publiekseditie.