Vijf keer Erasmus+ met HVO Querido

Je blijft leren, je blijft groeien, je blijft ontwikkelen
Wat gebeurt er als cliënten én professionals samen een internationale ervaring opdoen? Bij HVO Querido is Erasmus+ meer dan een subsidieprogramma. De welzijnsorganisatie uit Amsterdam maakt al jaren gebruik van Erasmus+ voor verschillende projecten. Van mobiliteiten met cliënten en staf, tot werkbezoeken en internationale samenwerkingsprojecten. Deze ervaringen helpen niet alleen bij het verbeteren van zorg, maar verruimen ook de blik op samenwerking en het leven zelf. Wij vroegen vijf deelnemers: wat is je het meest bijgebleven van jouw internationale ervaring? Valerie, Andre, Fokke, Betty en Vivienne vertellen.
Valerie Boogaard – Teammanager HVO Querido
‘Ons KA2-project over eenzaamheid met partners uit Noord-Macedonië, Hongarije, Spanje en Frankrijk vond ik waanzinnig. Eenzaamheid is heel abstract, tijdens dit project leerden we hoe je hier concreet mee aan de slag kunt. In Madrid hadden ze een initiatief waar ze twee kartonnen dozen in een portiek plaatsten. Op de ene stond: ‘Wat heb ik nodig?’ Op de andere: ‘Wat kan ik bieden?’ Buren gaven hierin aan: ‘ik kook een grote pan paella’. Of: ‘Kan iemand af en toe mijn hond uitlaten?’ Dat is een laagdrempelige manier om je buren te leren kennen.
"Het project is inmiddels al zes jaar geleden, maar de inspiratie uit andere landen gebruiken we nog heel vaak."

Betty Bergsma – Zorgcoördinator HVO Querido
‘Wij zijn in mei 2025 met medewerkers en cliënten naar San Patrignano in Rimini, Italië, geweest. Dat is een community waar 900 mensen met verslavingsproblematiek wonen. Die hele community wordt met elkaar gedragen. Hun peer-to-peer systeem vond ik zo inspirerend. Elke client wordt gekoppeld aan een buddy, een ervaringsdeskundige. Omdat ze continu samen zijn, leren ze de relatie met zichzelf én het vertrouwen in de ander te verstevigen. Fokke, een client van ons, vroeg tijdens een wandeling “Why are there so many hills?” Iemand antwoordde: “That’s life, Fokke. It’s with ups-and-downs.” Je bent nooit uitgeleerd. Ook medewerkers niet.’
‘Als mensen zeggen: ik weet alles al. Dan denk ik: wat jammer! Blijf openstaan voor al dat het leven te bieden heeft!’

Fokke Meima – client bij HVO Querido
Fokke is 65 jaar en woont al dertig jaar bij HVO Querido. Hij reisde, net als Betty, naar Rimini met Erasmus+. Fokke weet wat het is om met een (gok)verslaving te maken te hebben en was onder de indruk van de aanpak van San Patrignano. ‘Hoe ze dat in Italië doen, zonder professionele hulpverlening … Dat is een heel andere insteek dan in Nederland. Hier hebben hulpverleners een opleiding en een papiertje, maar niet dezelfde ervaring als een hulpvrager. Dat is weleens lastig, ook al is er veel empathie en inlevingsvermogen. Je kunt niet alles in je eentje bereiken, daarvoor heb je een maatje nodig.
‘Gewoon even buiten je eigen omgeving zijn: dat opent je ogen. Dat er nog andere dingen zijn dan waar je normaal gesproken mee bezig bent.’

André van Diest – Manager verhuur Ymere
Andre werkt voor Ymere, een wooncorporatie in Amsterdam én consortiumpartner van HVO Querido. ‘Met het consortium, waar ook de gemeente, zorgpartijen en corporaties onderdeel van zijn, ging ik dit voorjaar naar Trieste, Italië. We bezochten een community center voor mensen met psychische problematiek. Wat me bijbleef is de laagdrempeligheid ervan. Ze hadden daar letterlijk de muren doorgebroken en gezegd: “wij zijn er ook, wij doen ook mee!” Je ziet hoe een ander land hetzelfde probleem oplost als waar jij op dagelijkse basis mee te maken hebt, maar dan op een heel andere manier.’
‘Je verbreedt je referentiekader, dat inspireert.’

Vivienne Blommendaal – projectleider HVO Querido
Vivienne ging, net als André, naar Trieste. ‘Wat op mij heel erg indruk maakte daar, was wat de psychiatrisch verpleegkundige van de emergency afdeling voor psychiatrie tegen me zei: “Als wij iemand moeten dwingen tot opname, dan heeft eigenlijk iedereen gefaald.” Je moet het altijd proberen via de intrinsieke motivatie. Laat de cliënt in regie zijn van zijn eigen traject, stel de cliënt centraal. Eén van de kernwaarden van HVO Querido is gelijkwaardigheid, ook in het opdoen van internationale ervaring. Dan wil je geen verschil maken tussen staf en de cliënten die meegaan met zo’n bezoek in het buitenland.’
‘Als je samen naar het buitenland gaat en je gaat samen iets nieuws leren, dan kom je veel meer in de buurt van echte gelijkwaardigheid. Ik wil dat zoveel mogelijk cliënten laten ervaren!’
