Skip naar content

Healthy Inclusive Lifestyle through Schools

Primair en voortgezet onderwijs leerlingen aan het werk

Vergroot je wereld met Erasmus+

Wil je jezelf en jouw organisatie een Europese impuls geven? Vraag dan subsidie aan voor een internationaal project!

Gezond leven niet alleen voor mensen met welvarende achtergrond

Is een gezonde levensstijl een voorrecht voor mensen uit welvarende gemeenschappen en/of welvarende families? Dat is de perceptie die het project HILS graag wilde uitdagen! Drie jaar lang verkenden scholen uit acht Europese landen verschillende aspecten van gezond leven en zochten manieren om eventuele belemmeringen aan te pakken.

Primair en voortgezet onderwijs

Na drie jaar is het project HILS (Healthy Inclusive Lifestyle through Schools) afgesloten. Dit Strategische partnerschap is een samenwerking tussen acht scholen in Nederland, Frankrijk, Italië, Engeland, Finland, Spanje, Slovenië en Portugal, en twee volksgezondheidsorganisaties in Engeland en Nederland. De overheidsorganisaties zijn gespecialiseerd in volksgezondheid en gezonde scholen en dragen bij met de nodige expertise en kennis.

Bewust divers

HILS is een partnerschap van onderwijsinstellingen vanuit een grote verscheidenheid aan EU-regio’s, met studenten uit verschillende gradaties van sociaaleconomisch en demografisch spectrum. Die diversiteit is een bewuste keuze: HILS wil de perceptie dat een gezonde levensstijl een voorrecht is voor mensen uit welvarende gemeenschappen en/of welvarende families fundamenteel uitdagen. De kern van het project is sociale inclusie.

De wereld zit vol mogelijkheden, ga erop uit en profiteer ervan!

Joep Kusters van Pallas Athene College, Nederland

Ongelijkheden aanpakken

HILS wil bestaande ongelijkheden tussen leerlingen met verschillende sociaaleconomische statussen, achtergronden en etniciteiten erkennen en aanpakken. Het project is vooral gericht op kansarme kinderen. Tijdens het project hebben leerlingen aspecten van gezond leven verkent. Denk aan voeding, sport en beweging, geestelijke gezondheid en mindfulness, roken, alcohol en drugs, relaties en seksuele gezondheid, lichaamsbeeld en sociale media, gezondheid en veiligheid op school.

Ik vind het ongelooflijk dat dit project ons in staat stelt meer landen, meer steden en meer plaatsen te ontdekken en onze eigen kennis uit te wisselen voor de kennis van anderen

Leerling van Lycée polyvalent Jean Drouant, Frankrijk

Leiderschapsvaardigheden

De projectactiviteiten zijn zorgvuldig ontworpen en geselecteerd om te voldoen aan de behoeften van jongeren in het hele partnerschap. Ze zijn zowel toegankelijk als uitdagend. Het stelt de studenten in staat op een progressieve manier te leren, met nadruk op leiderschapsvaardigheden. Studenten moeten de leiding nemen en zijn de drijvende kracht in de zoektocht naar implementatie van de projectresultaten. De activiteiten behandelen elk probleem via een vaste cyclus: identificeren, verkennen, oplossingen vinden, implementeren, rapporteren en verspreiden.

Promotiemateriaal

Een belangrijk resultaat van het project is een uitgebreide en formele beoordeling van het huidige aanbod van aspecten van gezond leven door elke school. De diagnose en analyse bevatten een aantal aanbevelingen en suggesties aan scholen en lokale bestuurders om het welzijn van iedereen op hun school te verbeteren. Deze aanbevelingen vormen ook de basis voor veel promotiemateriaal.

Enthousiasme ondanks corona

Helaas vormde de coronacrisis een ernstige belemmering voor het project. Sommige mobiliteiten konden hierdoor niet plaatsvinden. Desalniettemin waren de studenten tijdens de slotbijeenkomst in Ede heel positief en enthousiast over de ervaring met dit Erasmus+ project. Dit werd duidelijk in de emotie die naar boven kwam en in de manier waarop zowel studenten als coördinatoren nadachten over dit project.

Zoals Avni Aliaj van Christ’s College Finchley in Engeland: “In de afgelopen drie jaar is er zoveel gebeurd! Met de Brexit, de Britten die zich terugtrekken uit Erasmus+ en de pandemie is dit project bijna een succesverhaal tegen alle verwachtingen in... Dit is waar onderwijs over gaat en ik ben er een groot voorstander van. Ik ben nu bijna vijftien jaar betrokken bij projecten van Erasmus+. Voor mij is deze onderwijsdimensie cruciaal om wereldburgers en goed opgeleide jongeren op te voeden om de wereld aan te kunnen.”

Het is een ervaring die je voor altijd gaat onthouden!

Leerling van Osnovna sola Benedikt, Slovenia

Project met impact

Ook Tiffany Domsdorf van Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) kijkt positief terug op het project. “Normaal is dit niet echt iets wat een GGD doet... maar wij waren net bezig met de Gezonde School en aangezien het over gezonde leefstijl gaat, is het interessant om mee te doen. Vanuit het idee dat we ook impact zouden kunnen hebben. Ik hoop dat dit laat zien hoe wij van meerwaarde kunnen zijn en dat we vaker worden gevraagd voor zo’n project.”

De impact van HILS? Dat vele jonge mensen een grote verscheidenheid aan aspecten van gezond leven konden verkennen en een aantal belemmeringen voor een gezonder, langer en bevredigender leven kunnen aanpakken.