Erasmus+ zorgt voor meer inclusie, innovatie en kwaliteit in het hoger onderwijs
Het programma Erasmus+ versterkt inclusie, innovatie en kwaliteit in het hoger onderwijs. Zo blijkt uit onderzoek dat Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs en Training liet uitvoeren naar de impact van het programma bij hogeronderwijsinstellingen in Nederland. Het onderzoek werd uitgevoerd onder medewerkers en coördinatoren van hoger onderwijsinstellingen die meedoen aan samenwerkingsprojecten en mobiliteiten. Zij zijn positief over de activiteiten, de resultaten en de impact op hun eigen ontwikkeling. Ook groeit het gebruik van belangrijke mogelijkheden van Erasmus+, zoals de Inclusie Top-up en de Blended Intensive Programmes (BIP’s)
Onderzoek in twee delen
Het onderzoek bestaat uit twee delen. Deel een bestaat uit een surveyonderzoek onder 68 projectcoördinatoren en een mobiliteitsonderzoek onder 104 medewerkers. Deel twee is gebaseerd op de basisdata, aangevuld met een enquête onder 64 respondenten.
Erasmus+ versterkt kwaliteit en innovatie
Uit het onderzoek blijkt dat samenwerkingsprojecten met buitenlandse partners meer opleveren dan vooraf werd verwacht. De meeste instellingen voeren extra activiteiten uit en ervaren dat de resultaten beter zijn dan gepland. Volgens projectcoördinatoren zorgen deze projecten voor zichtbare verbeteringen in onderwijsvormen en didactiek. Ook zien zij dat het onderwijs innovatiever wordt.
Mobiliteit medewerkers draagt bij aan ontwikkeling nieuwe kennis en competenties
Medewerkers die zelf op mobiliteit gaan, zijn daar (zeer) tevreden over. Zij geven aan dat de ervaring bijdraagt aan hun vakkennis, nieuwe competenties en een breder internationaal netwerk. Dat netwerk helpt bij het opzetten van nieuwe internationale samenwerkingen.
Kennisdeling binnen instellingen na internationale ervaring
Na het opdoen van een internationale ervaring, delen medewerkers hun nieuwe kennis met collega’s. Dat leidt vaak tot nieuwe ideeën binnen de eigen instelling. Voorbeelden zijn betere integratie van internationalisering in het curriculum en aandacht voor studentenmobiliteit. Ook wordt vaker interdisciplinair samengewerkt en is er meer aandacht voor inclusie en diversiteit.
Sterke groei in gebruik Inclusie Top-up en BIP’s
Het onderzoek laat zien dat de bekendheid én het gebruik van de Inclusie Top-up sterk zijn gestegen. Deze financiële bijdrage, ingevoerd in 2021, helpt studenten met fysieke, gezondheids- of financiële beperkingen om toch naar het buitenland te gaan. Tussen 2021 en 2024 maakten ongeveer 5.000 studenten hiervan gebruik. Dat komt neer op zo’n elf procent van alle deelnemers aan Erasmus+ in het hoger onderwijs in Nederland.
Ook de Blended Intensive Programmes (BIP’s), die in 2021 zijn gestart, worden veel gebruikt. Ongeveer 3.800 studenten namen eraan deel. Instellingen zien BIP’s als een goede manier om mobiliteit toegankelijker te maken, vooral voor studenten voor wie fysieke uitwisseling lastig is.
Lees het eerste deel van het onderzoek
pdf
Onderzoek Impact Erasmus+ op Hoger Onderwijs - deel 1 |
Lees het tweede deel van het onderzoek
pdf
Evaluatie Impact Erasmus+ Hoger Onderwijs deel 2 |
Meer weten?
Wil je zelf met de Inclusie Top-Up of BIP's aan de slag? Lees verder over de Inclusie Top-up en bekijk de toolkit voor de Blended Intensive Programmes (BIP).