Skip naar content

Agenda

Meld je aan voor (online) events over het programma Erasmus+ en internationalisering!

Werken aan een inclusief Erasmus+

Voor het programma Erasmus+ is inclusie een belangrijk thema. De werkgroep Inclusie van het NA Erasmus+ Onderwijs & Training ging op studiebezoek naar het NA Erasmus+ in Ierland op 2 en 3 december 2019. Kennisdeling en het ophalen van ervaringen stonden daarbij centraal. Lees hun verslag!

Alle onderwijssectoren

Gusta Tavecchio, Frans van Hoek, Kynthia Orfanidou en Peter van Deursen, allen lid van de werkgroep Inclusie van het Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs & Training, werken aan een optimale toegankelijkheid voor iedereen. Met het informeren over de mogelijkheden en het delen van goede praktijkvoorbeelden willen ze bewustzijn creëren. Ze willen bijdragen aan het inclusiebeleid van scholen en organisaties en het veld. Voor kennisdeling op dit thema gingen ze op studiebezoek naar Ierland.

Doelgroepenbereik

Het Ierse NA Erasmus+, Leargas, is verantwoordelijk voor het programmamanagement Erasmus+ voor het primair en voortgezet onderwijs, het mbo, de volwasseneneducatie en de jeugdsector. Het hoger onderwijs is belegd bij een andere organisatie, die tevens werd bezocht. De Ierse collega’s gaven inzicht in het belang van toegankelijke communicatie: een van de voorwaarden om de inclusie-doelgroep te bereiken. Leargas werkt met een helder stappenplan, afgestemd op organisaties die nog geen gebruikmaken van Erasmus+. Het stappenplan begeleidt hen in het proces van projectidee tot projectaanvraag. 

Ook de TCA’s (Transnational Cooperation Activities) zijn belangrijk voor het bereiken van de specifieke doelgroepen. TCA’s zijn Europese seminars voor het leggen van contacten voor samenwerking of voor verdieping op een bepaald thema. Leargas zet de TCA’s tevens in voor meer draagvlak voor inclusie.

Foto: Gusta Tavecchio en Kynthia Orfanidou (werkgroep Inclusie NA Erasmus+) in Ierland.

Nationaal Forum

Jaarlijks organiseert het Ierse NA Erasmus+ een Nationaal Forum, een dag waarop deelnemers worden geïnformeerd over de subsidiemogelijkheden van Erasmus+. In het kader van inclusie was de Nederlandse projectleider Jolanda Langewouters van Aloysius als spreker uitgenodigd. Zij vertelde over het project Erasmus+ COZIMA, een Strategisch partnerschap over kwetsbare jongeren, met beperkte leer- en praktijkmogelijkheden, die vaak het onderwijs zonder startkwalificatie verlaten. Met een EVC/EVP (ervaringscertificaat/ ervaringsprofiel) digitaal portfolio brengen zij hier verandering in. Op het forum ging de werkgroep in gesprek met verschillende organisaties van projecten gericht op inclusie, vanuit de verschillende onderwijsvelden.

IMG-20200122-WA0008.jpg

Foto: Nationaal Forum door het NA Erasmus+ in Ierland.

Verschillen met Nederland

Wat nam de werkgroep onder meer mee naar huis? "Opvallend is de grootte van de mbo-instellingen. In Ierland zijn deze veel kleiner dan in Nederland. Een school met 900 leerlingen is daar al een echt grote instelling - dit in tegenstelling tot de vele duizenden leerlingen die de roc’s in Nederland tellen. Daarnaast maken nog niet alle mbo-scholen in Ierland gebruik van Erasmus+. Veel aandacht gaat dan ook uit naar het toegankelijk maken van het programma voor scholen in de rurale gebieden."

Dit artikel is eerder verschenen op EPALE.