Skip naar content

CSG Reggesteyn maakt leerlingen bewust van (on)gelijkheid

Vlak voor de uitbraak van de coronacrisis in maart 2020 waren leerlingen uit België, Duitsland en Turkije een week lang te gast bij CSG Reggesteyn in Nijverdal: in het kader van het project (S)He=Equal werden er allerlei activiteiten georganiseerd rondom het thema (on)gelijkheid.

Primair en voortgezet onderwijs

'Een waardevolle week!'

Edward Huisman (docent Bewegen, Sport en Maatschappij, CSG Reggesteyn) vertelt dat een zeer waardevolle week was, waarbij bewustwording, debatteren in het Engels, het geven van presentaties, teambuildingsactiviteiten en creatieve workshops centraal stonden:

"Debatteren in het Engels was een belangrijk onderdeel van de uitwisseling. De leerlingen werden in groepen ingedeeld en kregen stellingen gepresenteerd. Samen met de afgevaardigde van elke groep werden vervolgens de argumenten besproken, evenals de techniek en tactiek van debatteren. Er waren meerdere debatten met het thema '(on)gelijkheid' als rode draad, waarbij de Nederlandse leerlingen een grote rol hadden in de voorbereiding en uitvoering van het debat.

sheequal.jpeg

Traditionele rolmodellen omwisselen

Naast debatteren hebben we veel aandacht besteed aan traditionele rolmodellen. Elk land gaf een presentatie over (inter)nationale rolmodellen die belangrijk zijn in de emancipatie van de vrouw. Ook werden presentaties gegeven over de rol van de vrouw in de opvoeding, maatschappij, literatuur, media, politiek, film en bijvoorbeeld ook sprookjes. Aan de hand van deze presentaties moesten de leerlingen in groepjes de traditionele rollen - bijvoorbeeld Sneeuwwitje en James Bond - gaan omdraaien. Centraal stond hierbij de bewustwording dat de vrouwen zelfstandig een sterke rol konden vervullen, en niet 'gered' hoeven te worden. Er werden ook filmpjes, voorstellingen en presentaties gemaakt die ’s avonds aan de gastouders werden vertoond. Belangrijk was hierbij de bewustwording dat mensen gevormd worden door hun omgeving, en dat het belangrijk is om niet klakkeloos iets over te nemen van anderen."

Wanneer je een dergelijke week organiseert, besef je de enorme impact die Erasmus+ voor leerlingen kan hebben - niet alleen in het ontwikkelen van de Engelse taal, maar vooral in sociale en creatieve vaardigheden. Edward Huisman (docent Bewegen, Sport en Maatschappij, CSG Reggesteyn)

Ook werd de expositie What a Genderfull World in het Amsterdamse Tropenmuseum bezocht, en hebben de leerlingen van CSG Reggesteyn typisch Nederlandse gerechten gekookt voor hun gasten uit België, Duitsland en Turkije.

De impact van Erasmus+

Huisman concludeert: "Wanneer je een dergelijke week organiseert, besef je de enorme impact die Erasmus+ voor leerlingen kan hebben - niet alleen in het ontwikkelen van de Engelse taal, maar vooral in sociale en creatieve vaardigheden. Soms worden er vriendschappen voor het leven gesloten en ontstaan er spontane initiatieven. Vanuit een ander project Erasmus+ hebben onze leerlingen bijvoorbeeld ook al toekomstplannen gemaakt om nog eens op bezoek te gaan bij hun Italiaanse gastgezinnen. Erasmus+ in optima forma!"