Praktische gids van SALTO over de rol van inclusiefunctionaris
SALTO publiceerde recentelijk in samenwerking met Academic Cooperation Association (ACA) een praktische gids over de rol van de inclusiefunctionaris binnen instellingen voor hoger onderwijs. In de gids lees je waarom de rol van een inclusiefunctionaris essentieel is voor het bevorderen van diversiteit, gelijkheid en toegankelijkheid, vooral in de context van internationale mobiliteitsprogramma’s zoals Erasmus+.
De inclusiefunctionaris in het hoger onderwijs zorgt dat de toegang tot Erasmus+ verbeterd en vereenvoudigd wordt. Deze functionaris ontwikkelt inclusieve beleidsmaatregelen, coördineert ondersteuning en vergroot het bewustzijn. Ook werkt de functionaris samen met verschillende afdelingen om inclusie te integreren in de internationaliseringstrategie van de instelling.
In drie stappen naar meer inclusie
In de gids staat hoe je een inclusiefunctionaris aan kunt stellen, uitgesplitst in drie stappen. Formuleer een duidelijke visie, integreer de functionaris in een sterk netwerk en maak inclusie een gedeelde verantwoordelijkheid.
Duurzame verandering in beleid
De rol van inclusiefunctionaris is cruciaal voor het bevorderen van verbondenheid en toegankelijkheid. Deze publicatie moedigt instellingen aan te investeren in inclusierollen, door onder meer de impact te laten zien. Zelfs met beperkte middelen kan de benoeming van een functionaris op deze positie leiden tot duurzame verandering in beleid.
Adviezen en voorbeelden uit de praktijk
De gids bevat interviews en praktische adviezen die meteen toepasbaar zijn in de praktijk. Ook zijn er case studies, zoals deze: in 2023 startte een universiteit een beursprogramma voor internationale studenten, begeleid door een inclusieve selectiecommissie. Het aantal aanvragen was door de brede samenwerking heel groot, wat de kloof tussen behoefte en beschikbare middelen pijnlijk zichtbaar maakte. Deze casus laat zien dat op inclusie gerichte initiatieven effectiever zijn wanneer ze ingebed zijn in een breed netwerk.
Download hier de (Engelstalige) publicatie van SALTO i.s.m. ACA
pdf
Establishing the Role of an Inclusion Officer in a Higher Education Institution: A Practical Guide |
Meer praktische richtlijnen over Erasmus+ en inclusie?
Ben je ook benieuwd hoe je deelnemers uit ondervertegenwoordigde of kwetsbare groepen kan laten meedoen aan internationale projecten? Gebruik dan de publicatie ‘Roadmap Towards Active Engagement: Inclusion and Diversity in Erasmus+’. Deze publicatie helpt je om deze deelnemers actief te betrekken bij projecten met Erasmus+.