Skip naar content

Over FaBoTo+

Het project FaBoTo+ (Facilitating the Use of Bologna Tools for Higher Education Institutions and Quality Assurance Organisations) is onderdeel van het subsidieprogramma Erasmus+.

E-learning | Bologna module door Nuffic Academy

Nuffic Academy biedt trainingen voor iedereen die meer wil leren over internationalisering in het onderwijs. Het e-learningaanbod is onlangs uitgebreid met de Bologna module. We stelden vier vragen over de module aan Bologna-expert Els van der Werf.

Hoger onderwijs
  • Wat is de inhoud van de Bologna module?

De Bologna module geeft een overzicht van het ontstaan van het Bolognaproces en van de gevolgen voor de ontwikkeling van het hoger onderwijs in Europa, en in het bijzonder in Nederland. De module laat de deelnemer kennis maken met de instrumenten die in het kader van het Bolognaproces zijn ontwikkeld, en laat zien welke gevolgen het Bolognaproces en de Bologna instrumenten hebben of hebben gehad voor de medewerkers van een universiteit of hogeschool.

  • Voor wie is de module bestemd?

De module is in eerste instantie bedoeld voor medewerkers van universiteiten en hogescholen, maar kan ook interessant zijn voor een ieder die meer wil weten over de ontwikkelingen in het hoger onderwijs in Europa. En dat is iedereen, natuurlijk!

  • Waarom is het belangrijk om kennis te hebben van het Bolognaproces als je in het hoger onderwijs werkzaam bent?

We merken dat veel medewerkers binnen hogescholen en universiteiten zich er vaak niet van bewust zijn hoe ontwikkelingen en vernieuwingen in het hoger onderwijs tot stand komen en met elkaar samenhangen. Er ontstaat dan soms weerstand, omdat het onvoldoende duidelijk is waarom dingen zo gaan of zo moeten. Bij voorbeeld: instellingen kregen de verplichting om aan alle afgestudeerden een diplomasupplement uit te reiken. Veel direct betrokkenen zagen dit alleen als een hoop extra werk dat het ministerie hen had opgelegd en hadden er geen idee van dat dit het gevolg was van een Europese afspraak over het verbeteren van de informatie over wat afgestudeerden kennen en kunnen, zodat ze gemakkelijker binnen de EU kunnen studeren en werken. Of: docenten worden geconfronteerd met het feit dat ze hun onderwijs moeten beschrijven volgens de richtlijnen van de ECTS Course Catalogue. Ze denken dan dat dit alleen een bedenksel is van hun College van Bestuur, terwijl het voortkomt uit Europese afspraken over het bieden van transparantie over wat het onderwijs dat wordt  gegeven nu echt inhoudt. 

Deze module probeert de samenhang van deze ontwikkelingen te laten zien, zodat medewerkers ze beter kunnen plaatsen en het nut ervan inzien.  

  • In welke talen is de module beschikbaar?

De module is nu nog alleen in het Nederlands beschikbaar.  We realiseren ons dat veel medewerkers in het Nederlandse hoger onderwijs onvoldoende het Nederlands beheersen om de module in het Nederlands te kunnen doen, en er wordt dus ook gewerkt aan een Engelstalige versie. Die Engelstalige versie kunnen we dan ook aan onze Europese collega's laten zien. We hopen natuurlijk dat ze ons voorbeeld gaan volgen en de module ook in hun eigen land gaan verspreiden.

Over het Bolognaproces, de Europese hogeronderwijsruimte en FaBoTo+

In juni 1999 tekenden ministers van onderwijs van 29 Europese landen de zogenaamde Bologna Verklaring. In deze verklaring spraken ze af om te streven naar één Europese hogeronderwijsruimte. Het doel was om het voor studenten en werkenden gemakkelijker te maken om overal in Europa te kunnen wonen, studeren en werken. Het Bolognaproces is nog steeds actueel en heeft grote invloed op het (hoger) onderwijs in de landen die bij het proces zijn aangesloten en dus ook op de hoger onderwijsinstellingen en hun medewerkers.

Het project FaBoTo+ (Facilitating the Use of Bologna Tools for Higher Education Institutions and Quality Assurance Organisations) is onderdeel van het subsidieprogramma Erasmus+.