Skip naar content

Martijn Versteeg, Programmabeheerder Small-scale Partnerships PO/VO en VE

Martijn Versteeg uit Delft werkt sinds 2021 als Programmabeheerder Small-scale Partnerships Primair & Voortgezet Onderwijs en Volwasseneneducatie bij Erasmus+ Onderwijs & Training. Hij vertelt over zijn werk. Wat houdt zijn functie in en wat vindt hij het leukst?

Werken bij Erasmus+

Word jij onze nieuwe collega? Op deze pagina vind je onze vacatures.

Interview met Martijn Versteeg

Opleiding

Ik heb Internationale betrekkingen en diplomatie gestudeerd aan de Universiteit van Antwerpen. Daar heb ik ook vier jaar gewoond. Voor de studie kwam ik al vaak in Antwerpen, omdat een van mijn vrienden daar woont. Ik heb ook stage gelopen bij Europa Direct Provincie Antwerpen, een informatiecentrum over de EU. Dat was in 2016-2017, als onderdeel van mijn opleiding Europese Studies aan de Haagse Hogeschool. Vanuit deze studie ben ik eerder ook op Erasmus+ uitwisseling geweest naar Marburg in Duitsland.

Loopbaan

In oktober 2020 ben ik vanuit Antwerpen teruggekomen naar Nederland. Ik ben toen in Waddinxveen gaan wonen en heb een aantal maanden gewerkt als teamleider op een vaccinatielocatie van de GGD. Toen kwam ik de functie van programmabeheerder tegen op de site van Erasmus+ en van de online uitleg werd ik alleen maar enthousiaster.

Na sollicitatiegesprekken en een succesvolle test kon ik in september 2021 beginnen. Ik vind het leuk werk en ben blij dat ik de baan heb gekregen. Ik heb altijd interesse gehad in politiek, thema’s die spelen in de samenleving en internationalisering. Daar past deze baan perfect bij.

Functie

In mijn functie komt het erop neer dat ik organisaties zonder internationale ervaring probeer te betrekken bij Erasmus+ en ze stimuleer om een subsidieaanvraag in te dienen. Dat betekent veel uitleg geven over wat we kunnen aanbieden voor kleinschalige partnerschappen. De mogelijkheid bestaat pas sinds januari 2021 en heeft nog weinig bekendheid.

Het begint allemaal met adviesgesprekken. Dat kan zijn op een basisschool of bij een cursusdienst met volwasseneneducatie. Zij presenteren hun projectidee en ik kijk of het allemaal klopt. Ook geef ik suggesties voor verbeteringen. Zodra een aanvraag is ingediend, volgt de controle en beoordeling. Bij een voldoende volgt het geld. Bij PO/VO heb ik zeven lopende projecten en bij volwasseneneducatie lopen twintig projecten.

Bij de partnerschappen in KA2-projecten kunnen ze internationaal kennis en ervaring uitwisselen. Kleine schaal betekent in de praktijk één coördinerende organisatie in Nederland en minimaal één partner in Europa of Curaçao of Aruba.

Werk met impact

De rode draad in mijn arbeidsverleden is dat ik iets wil kunnen betekenen voor andere mensen. Impact hebben vind ik belangrijk in een baan. Ik vind het gaaf om in mijn werk iets te kunnen betekenen voor internationalisering in onderwijs. Je kunt organisaties helpen in het bereiken van hun doelstellingen en internationalisering in onderwijs mogelijk maken. Dat geeft onderwijsinstellingen inzichten en kennis over wat er buiten Nederland speelt.

Ik haal er veel voldoening uit om iets te betekenen voor organisaties en ze bekend te maken met het mooie programma van Erasmus+. In adviesgesprekken sta ik niet tegenover de ander, maar naast de ander om ze te helpen. Ik beoordeel zelf ook wel, maar mag dit niet doen als ik een adviesgesprek met hen heb gevoerd.

Allerleukst

Het leukst vind ik het contact met de organisaties om ze enthousiast te maken over het programma. Ook de samenwerking met collega’s is erg leuk. Als dienstverlenende organisatie hebben we allemaal hetzelfde doel voor ogen: organisaties de mogelijkheid bieden om hun kennis en oriëntatie te verruimen buiten Nederland, en ze duidelijk maken welke voordelen daaraan hangen.

Werkdruk

Die is er, dat ga ik niet ontkennen. De druk zit vooral in kwaliteit leveren in beperkte tijd. Je hebt te maken met harde deadlines vanuit de Europese Commissie. Het programma dat ik beheer is vrij nieuw. Hierdoor zijn de details soms nog onduidelijk en moet ik van alles uitvinden. Tegelijkertijd ben je het aanspreekpunt voor organisaties met vragen. Als vraagbaak moet ik het programma kennen, maar het is oké als dat even tijd nodig heeft. Daar krijg je ruimte voor. Ook krijg je begeleiding in het proces.

Vereisten

Om als programmabeheerder bij Erasmus+ te werken, moet je naast Nederlands minimaal Engels kunnen spreken en schrijven en een afgeronde hbo of masteropleiding hebben. Verder is veel afhankelijk van de functie. Qua persoonlijkheid moet je open staan voor nieuwe dingen, transparant zijn naar collega’s en organisaties en nieuwsgierig zijn om te ontdekken.

Internationale ervaringen

Persoonlijk vind ik het altijd leuk om in het buitenland te zijn. Ik ben in veel Europese landen geweest en heb ook veel landen bezocht buiten Europa. Ontdekken en nieuwsgierig zijn zit in mij en ik ben graag op de hoogte van wat er in andere landen gebeurt. Het internationale zit in mijn familie, met familieleden in Griekenland en België. Maar mijn vriendin komt “gewoon” uit Nederland, haha.

Bij Erasmus+ zijn er ook TCA’s, Training and Cooperation Activities. Ik mocht bijvoorbeeld naar een training in Ålesund, Noorwegen. Deze training was bedoeld voor leerkrachten en schoolbesturen vanuit het basisonderwijs, maar er waren ook medewerkers van de diverse Nationale Agentschappen van Erasmus+. Ik ging vanuit het Nederlandse agentschap, samen met drie deelnemers. Bij de training kregen we informatie over het thema duurzaamheid binnen scholen. Ik deelde mijn expertise over hoe scholen subsidie kunnen aanvragen voor een Small-scale Partnership.

De + van Erasmus+

De plus is voor mij dat je de mogelijkheid krijgt om zelf te zien hoe internationalisering in onderwijs speelt in andere landen. Verder is de collegialiteit en het teamgevoel groot. Ik zit in twee teams, met ieder ongeveer zes collega’s. Bij vergaderingen zoeken we samen naar oplossingen en staan open voor de mening van anderen. Dat is prettig.

Collegialiteit

Het team is jong. De leeftijd van de programmabeheerders varieert tussen 20 en 35 jaar. Vaak gaan we samen lunchen. Dat zijn kleine dingen, maar het zorgt voor leuk contact. Vanuit de personeelsvereniging wordt er ook geregeld een borrel of activiteit georganiseerd.

Groei en ontwikkeling

Erasmus+ is een grote organisatie. Als programmabeheerder niveau 2 kan ik doorgroeien naar niveau 1. Ook is het mogelijk om actielijncoördinator te worden. Binnen Nuffic zijn er nog veel meer carrièremogelijkheden. Ik werk binnen de Pijler Europa, maar je kunt ook de overstap maken naar Pijler Nederland of Pijler Global. Bij collega’s maak ik vaak de grap dat ik hoofd van Erasmus+ wil worden, haha.

Wijze les

Erasmus+ accepteert iedereen die zichzelf is. Wees enthousiast voor de baan en lees je in zodat je weet wat Erasmus+ doet. Kijk naar concrete voorbeelden en stel vragen. En wees vooral jezelf als je solliciteert. Dat is mijn belangrijkste advies.