‘Ik gun het iedereen om zo’n ervaring op te doen’

Twijfel niet, maar doe het: het is écht verrijkend!

Hoger onderwijs

Welke invloed heeft geschiedenis op de huidige samenleving en hoe kun je daar met geschiedenisonderwijs aandacht aan besteden? Die vraag stond voor Marjan de Groot-Reuvekamp - docent geschiedenis en didactiek aan de Fontys Hogeschool voor Kind en Educatie - centraal bij de training ‘Mediterranean Dialogues’ die ze afgelopen april in Marseille volgde.

‘Heel verrijkend’: zo omschrijft Marjan de ervaring die ze opdeed tijdens de training van een week in Marseille. Met subsidie van Erasmus+ reisde ze afgelopen april naar de Franse stad om meer te leren over hoe ze met gevoelige geschiedenis in het onderwijs kan omgaan.Dit is een actueel thema; het leeft enorm op scholen, bijvoorbeeld door de huidige vluchtelingenproblematiek. Door de training, die georganiseerd werd door EUROCLIO, werd het thema veel persoonlijker en leerde ik hoe er internationaal in geschiedenislessen wordt omgegaan met dit soort gevoelige onderwerpen. Er waren zo’n honderdvijftig mensen uit musea, erfgoedinstellingen en het onderwijs die hun verhalen deelden.’

On site learning
Voor Marjan was de reis intensief, maar tegelijk van enorme meerwaarde voor haar professionele identiteit. ‘De inspiratie die je opdoet, de kennis en bronnen die je weet te vinden en het netwerk dat je opbouwt, maakt dat je dingen in een veel breder perspectief kunt plaatsen en in je onderwijs mee kunt nemen.’ Ter voorbereiding op de reis bestudeerde Marjan onder meer het programma van de training en las zij zich in over de geschiedenis van Marseille. ‘Ik ben erg te spreken over de training qua inhoud en afwisseling; er werden lezingen en workshops gehouden, maar er was ook ruimte voor on site learning. Zo bezochten we een voormalig werkkamp (Camp les Milles) waar tijdens de Nazi-bezetting Duitse en Oostenrijkse inwoners van Marseille gevangen zaten. Dat was erg indrukwekkend.’

Putten uit nieuw netwerk
Eenmaal terug in Nederland, werd Marjan al snel weer opgeslokt door de drukte van alledag. ‘Na zo’n week in het buitenland, ligt er een stapel werk op je te wachten. Ik raad mensen daarom ook aan: plan momenten van reflectie in. Het zou zonde zijn als je door drukte niets met de opgedane kennis en inspiratie doet.’ Marjan deelde haar ervaringen met collega’s aardrijkskunde en geschiedenis binnen de Fontys Pabo’s. ‘Verder wil ik het thema gevoelige geschiedenis meer aandacht gaan geven in mijn lessen.’ Om inhoudelijk meer informatie over dat thema te vergaren, kan Marjan putten uit haar nieuw opgedane netwerk. “Ik heb tijdens de training mensen uit tal van landen gesproken; van Marokko tot de VS en van Zwitserland tot Zuid-Korea. Mijn internationale netwerk is door deze ervaring zó uitgebreid; ik hoef maar een mailtje te sturen en krijg materialen opgestuurd!’

Do’s en dont’s

Of Marjan tot slot nog tips heeft voor anderen die een dergelijke ervaring willen opdoen? ‘Twijfel niet, maar doe het: het is écht verrijkend’, klinkt het enthousiast. De docente geeft nog meer advies: “Met hulp van de afdeling Internationalisering van Fontys heb ik via de site van Erasmus+ de aanvraag voor subsidie ingevuld. Neem de tijd voor het invullen van de formulieren. Je moet er echt even voor gaan zitten. Daarnaast raad ik mensen aan om een thema te kiezen dat je inspireert én waar je praktische mogelijkheden voor ziet in jouw onderwijs. Anders wordt het een ver-van-mijn-bed-show. Ben open en nieuwsgierig naar wat andere landen, culturen en onderwijssystemen kunnen bijdragen aan je ontwikkeling!”

‘Door de inspiratie en kennis die je opdoet en het netwerk dat je opbouwt, kun je dingen in een veel breder perspectief plaatsen en in je onderwijs meenemen.

‘Twijfel niet, maar doe het: het is écht verrijkend!’