Skip naar content

Grenzeloos nieuwsgierig

Nieuwsgierige vragen brengen leerlingen letterlijk en figuurlijk in beweging. Ontdek in dit artikel welke rol internationalisering hierin kan spelen.

Foto van leerkracht voor klaslokaal met leerlingen die hun hand opsteken.

Grenzeloos nieuwsgierig

Nieuwsgierigheid naar het onbekende is al vele jaren hetgeen wat mensen drijft om op ontdekking te gaan. Verre ontdekkingsreizen naar nieuwe gebieden zorgde ervoor dat je in aanraking kwam met andere culturen en landschappen. Oceanen werden bevaren met grote schepen en lange trektochten werden georganiseerd om te gaan waar nog geen mens was geweest. Nieuwsgierigheid bracht de mens op unieke plekken. Nog steeds speelt dit een enorm belangrijke rol, maar het ontdekken is een stuk toegankelijker geworden. Zo kun je nu al gemakkelijk met een videoverbinding kennismaken met de andere kant van de wereld. Een enorm leuke en leerzame ervaring voor jou en je klas. In dit artikel lees je over de kracht van nieuwsgierig zijn en hoe je onze mooiste eigenschap toepast in internationale projecten.

Primair en voortgezet onderwijs

Nieuwsgierigheid als startpunt 

Elke ontdekking (van klein tot groot) is ooit begonnen met een verwondering, een vraag of ander nieuwsgierig moment. Als we nieuwsgierig zijn stellen we vragen, gaan we op onderzoek uit en ontdekken we nieuwe dingen. Nieuwsgierigheid is dan ook de motor achter een leven lang leren en ontwikkelen, op elke leeftijd. Ook tijdens het leerproces bij leerlingen speelt deze vaardigheid een belangrijke rol. Nieuwsgierige leerlingen gaan namelijk verder dan enkel het onthouden van informatie. Ze zoeken zelf actief naar mogelijkheden om nieuwe dingen te ontdekken over zichzelf, anderen en de wereld. Deze open, leergierige houding uit zich vaak in vele vragen. Hoe zou het zijn om te wonen in een ander land? Wat voor eten vinden kinderen lekker in Spanje? Ziet het klaslokaal er overal uit zoals mijn lokaal? Met de technologie van vandaag kunnen leerlingen nu zelfs déze nieuwsgierigheid volgen. 

Een internationaal project in jouw klas 

Nieuwsgierige vragen brengen leerlingen letterlijk en figuurlijk in beweging. Je kunt leerlingen de antwoorden op deze vragen natuurlijk laten op zoeken via het internet, maar maar het is nog veel leuker om de leerlingen in contact te brengen met leeftijdsgenoten uit een ander land.  Dan ontstaat echte verwondering en wordt de nieuwsgierigheid nog verder aangewakkerd. Via eTwinning leg je gemakkelijk internationaal contact. Je ontmoet collega's, kunt samen projecten uitvoeren én leerlingen leren elkaar kennen op een leuke en interactieve manier. Dat is pas echt grenzeloze nieuwsgierigheid! Het kan soms even wennen zijn om samen te werken met collega’s en leerlingen uit andere culturen. Juist daar is een nieuwsgierige houding enorm belangrijk; hoe ga je met elkaar om? Hoe communiceer je met elkaar? Wat deel je wel en wat niet? Oprechte interesse naar elkaar tonen zorgt ervoor dat de samenwerking goed verloopt en je zoveel mogelijk van elkaar kunt leren. 

Ontdek in de video hoe docent Dennis dit in zijn klas heeft aangepakt.

Ruimte maken voor nieuwsgierigheid 

Tijdens een internationaal project wil je de leerlingen de tijd en ruimte geven om deze nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Verzin samen met je klas een aantal brandende vragen waar ze erg benieuwd naar zijn, maar giet niet het hele programma in cement. Kijk juist wat er gebeurt tijdens de digitale ontmoeting en vindt haakjes waar je samen met de andere leerkracht of docent op in kunt spelen. Wat valt bijvoorbeeld op in het klaslokaal? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen? Ook werkt het stimulerend om leerlingen te laten nadenken hoe ze de internationale klas nieuwsgierig kunnen maken naar Nederland. Welke typische Nederlandse dingen kunnen ze meenemen vanuit thuis om te laten zien? Wat moet de andere klas echt weten over bijvoorbeeld voedsel, gewoonten en het leven in Nederland? Zo zet je leerlingen op een laagdrempelige manier in hun kracht om eigen kennis te delen met anderen. Nieuwsgierig zijn was nog nooit zo makkelijk en leuk! 

Vijf tips om om grenzeloze nieuwsgierigheid vorm te geven  

  • Kijk met de leerlingen naar een kaart van Europa. Vraag naar welk land ze het meest nieuwsgierig zijn en leg contact via eTwinning

  • Ga opzoek naar verschillen en overeenkomsten tussen de leerlingen om te verwonderen. Wat verschilt er tussen Nederland en de internationale klas? Hadden de leerlingen dat verwacht? Waarom zou dat anders zijn? 

  • Stem met de internationale leerkracht of docent af om elkaar van te voren een pakketje te versturen met lokale voorwerpen. Breng het als een verrassing en gebruik het pakketje tijdens de internationale les. 

  • Gebruik ook jouw eigen vragen en nieuwsgierigheid. Het werkt enorm aanstekelijk als ook jij laat zien wat je allemaal nog kunt leren. Deel je vragen en wellicht kunnen jouw leerlingen helpen met het vinden van de antwoorden. 

  • Bestel als voorbereiding een reisboek in de taal van de internationale klas. Duik er samen met de leerlingen in en probeer de bijzonderheden van het land te achterhalen door middel van plaatjes en vertalingen. 

Over de auteur 

Jason Fredrick van Eunen laat met Nieuwsgierig Denken iedereen kennis maken met de kracht van nieuwsgierigheid. Hij geeft workshops en gastlessen over het thema nieuwsgierigheid in alle lagen van het onderwijs. Dagelijks deelt hij ook inspiratie op Instagram.