EUROPEAN SUPER SKILLS

Primair en voortgezet onderwijs

Activiteiten en reizen maken kwetsbare kinderen van SBO Merlijn sociaal sterker. “Dankzij het project European Super Skills worden onze kinderen sociaal sterker”, stelt Judith Pijpers, leerkracht op basisschool Merlijn in Den Haag. “Ze doen positieve ervaringen op waar ze hun leven lang plezier van hebben.

Ook voor ons docententeam en de collega’s op de andere deelnemende scholen in Spanje, Verenigd Koninkrijk, Finland en Polen is het programma een enorme verrijking én motiverende uitdaging.”

Het project is gericht op het versterken van vaardigheden die kinderen nodig hebben om later zo goed mogelijk te functioneren in de maatschappij. “Wij zijn een basisschool voor speciaal basisonderwijs. We zijn er voor leerlingen die wat meer ondersteuning nodig hebben en kampen met gedragsproblematiek, een leerachterstand en problemen op sociaal emotioneel vlak. Tijdens het project doen ze activiteiten die hen versterken. Zo verbeteren ze hun sociale vaardigheden, ontwikkelen ze een beter zelfbeeld en ontdekken ze waar hun talenten liggen en waar ze minder goed in zijn. Ook werken ze aan burgerschap en hun zelfredzaamheid en zelfvertrouwen. Dat doen we met activiteiten binnen school, activiteiten die zich richten op een buitenlandse uitwisseling en doorlopende activiteiten.”

Activiteiten en reizen

Tijdens een doorlopende activiteit starten de kinderen bijvoorbeeld een bedrijf dat een kerst- of wintermarkt organiseert. Judith: “Ze moeten dan producten verzinnen én maken die ze tijdens de markt verkopen. Ook de pr regelen ze zelf. Tijdens alle werkzaamheden leren ze op een andere manier rekenen, lezen en schrijven. Dat werkt heel goed.”

Tijdens het project zijn er ook buitenlandse uitwisselingen. Judith: “In groepjes van 4 tot 6 kinderen gaan we met minimaal 3 leerkrachten op reis naar een partnerschool. Daar doen de kinderen allerlei nieuwe leer- en levenservaringen op. In principe bieden we alle kinderen de gelegenheid zich aan te melden. Natuurlijk moet het voor het kind wel veilig zijn en moeten wij als leerkrachten ook de verantwoordelijkheid aan kunnen. De kinderen, voor wie een buitenlandse reis te veel gevraagd is, mogen dan bijvoorbeeld twee dagen mee als een partnerschool bij ons op bezoek komt. Zij logeren dan op een vakantiepark in de buurt. Dat is voor hen ook al een hele belevenis. Veel kinderen zijn hun eigen wijk nog nooit uit geweest.”

De enthousiaste leerkracht vervolgt: “Per jaar maken we meestal drie buitenlandse reizen. We bereiden altijd een programma voor aan de hand van een thema. Soms improviseren we ter plekke omdat dingen toch anders lopen. Alles is voor de kinderen nieuw. Dat is spannend én ontzettend leerzaam. Dan ontdekken ze dat meer kunnen dan ze ooit hadden gedacht. Ze leren bijvoorbeeld hun eigen bed opmaken en goed met hun zakgeld omgaan. De ouders zijn vaak onder de indruk wat hun kinderen tijdens deze reizen ondernemen én leren.”

School met lef

Basisschool Merlijn beschikt dankzij de projecten van Erasmus+ over een breed internationaal netwerk van scholen uit 15 landen. “Wij zijn een school met lef. Want natuurlijk vraagt het wel iets extra’s om deze activiteiten en reizen te organiseren. Je hebt binnen school iemand nodig die de administratieve kant regelt. Er is draagvlak nodig onder het hele team, want regelmatig vangen leerkrachten de afwezigheid van collega’s op die meegaan met buitenlandreizen. Gelukkig is het hele team enthousiast en doet iedereen op zijn eigen manier mee. We zijn allemaal trots dat we zo kinderen iets mee kunnen geven waar ze hun leven lang plezier van hebben.”