De online toolbox Stories that Move laat Europese jongeren nadenken over stereotypen, vooroordelen, discriminatie, online media en propaganda.

Erasmus+ follow-up: Stories that Move blijft docenten en jongeren in beweging zetten

Primair en voortgezet onderwijs

Hoe kijkt internationaal projectleider Karen Polak (Anne Frank Stichting) terug op het eerste loopjaar van de online toolbox tegen discriminatie Stories that Move? De toolbox werd in juni 2018 gelanceerd, en motiveert Europese jongeren om na te denken over diversiteit en discriminatie en om in actie te komen.

Stories that Move: één jaar na de lancering in Berlijn

De online toolbox Stories that Move laat door middel van blended-learning technieken Europese jongeren nadenken over stereotypen, vooroordelen, discriminatie, online media en propaganda, en motiveert docenten en leerlingen om zelf in actie te komen tegen discriminatie.

Op 28 juni 2018 werd Stories that Move officieel gelanceerd in Berlijn door Juliane Seifert, staatssecretaris bij het Duitse ministerie voor Gezin, Senioren, Vrouwen en Jeugd. Seifert sprak tijdens de lancering: “Stories that Move motiveert niet alleen jongeren die geraakt worden door discriminatie, het biedt ook de mogelijkheid om te voorkomen dat zij anderen discrimineren – door diversiteit te promoten als een kracht van de samenleving.”

Het KA201-project Erasmus+ (met partners uit Duitsland, Hongarije, Nederland, Oostenrijk, Polen, Slowakije en Oekraïne) boekte het eerste loopjaar al opvallende resultaten: de toolbox won de prestigieuze Comenius EduMedia Medaille voor excellent lesmateriaal in juni 2018. Stories that Move stond in november 2018 centraal op een lerarenconferentie in het kader van ‘70 jaar Universele Verklaring van de Rechten van de Mens’, en werd hierbij gepresenteerd op het hoofdkantoor van de Verenigde Naties in New York.

Internationaal projectcoördinator Karen Polak (Anne Frank Stichting) vertelt een jaar na de lancering: “Inmiddels maken al meer dan 2000 docenten uit heel Europa actief gebruik van Stories that Move. Het materiaal is in zeven talen beschikbaar en gratis verkrijgbaar voor docenten uit alle onderwijssectoren. Een van de verrassingen van het afgelopen jaar is bovendien de diversiteit van de gebruikers: in Spanje wordt de toolbox bijvoorbeeld voor Engelse taalbevordering ingezet. En bij een jongerenconferentie in Zwitserland gingen tachtig studenten tegelijkertijd met een offline versie van het materiaal aan de slag!”

Het projectteam ging het afgelopen jaar ook op zoek naar nieuwe allianties. In februari 2019 ging Polak bijvoorbeeld naar San Francisco om de toolbox te introduceren bij het Internationaal Baccalaureaat-programma, en in Nederland werkt zij samen met antidiscriminatiebureaus om de toolbox verder te verspreiden.

"Vijf Duitse jongeren die centraal staan in het populaire jongerenprogramma Die Jungs-WG gingen aan de slag met het thema tolerantie, naar aanleiding van het materiaal op onze website. Het programma wordt in januari 2020 uitgezonden op ZDF."

Karen Polak, internationaal projectleider Stories that Move

Jongeren in actie

Dat de toolbox jongeren écht bereikt en tot actie beweegt, blijkt ook uit de verhalen van de jongeren die zelf aan de toolbox hebben meegewerkt. Een aantal van deze jongeren heeft zich bij hun loopbaankeuze laten inspireren door het project. Natalia Macioszek uit Polen loopt dit jaar bijvoorbeeld in het kader van Erasmus+ stage bij de Anne Frank Stichting in Nederland, en Mateusz Trojanski uit Polen, sinds 2013 als jongerenadviseur verbonden aan het project, is nu verantwoordelijk voor de implementatie (Natalia en Mateusz schreven over hun ervaringen in hun gezamenlijke blog 'Transformed by Stories that Move' ).

"Deze zomer werden we verrast", vertelt Polak, "met de interesse van de Duitse televisieomroep ZDF, die voor het populaire jongerenprogramma Die Jungs-WG een maand in Amsterdam was. De vijf Duitse jongeren die centraal staan in deze serie uitzendingen gingen aan de slag met het thema tolerantie, naar aanleiding van het materiaal op onze website. Het programma wordt in januari 2020 uitgezonden."

Nieuwe video’s voor het mbo

De toolbox wordt ook onder docenten onder de aandacht gebracht, bijvoorbeeld door een vermelding bij het educatief aanbod op de website van de Anne Frank Stichting en door het organiseren van studiedagen en workshops. Sinds de lancering vorig jaar zijn er meer dan veertig seminars en workshops over de toolbox gegeven in heel Europa. Studenten van de Internationale School van Amsterdam droegen bij aan deze workshops en gaven een speciale workshop voor ouders op hun eigen onderwijsinstelling.

Het contact met docenten tijdens en na de workshops geeft het internationale projectteam belangrijke inzichten in hoe de toolbox precies wordt gebruikt, en welke aanpassingen er eventueel nodig zijn.

Polak licht toe: "Onze educatieve methode is met name ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs, maar wij kregen ook veel positieve reacties uit bijvoorbeeld het middelbaar beroepsonderwijs in Nederland. Mbo-docenten vonden het jammer dat er geen ervaringen uit de werksfeer werden gedeeld, voor een iets oudere doelgroep." Er zijn zodoende dit jaar een aantal nieuwe video’s toegevoegd, waarin Nederlandse mbo-studenten vertellen hoe zij tegen vooroordelen aanliepen bij het zoeken naar of tijdens een stage (bekijk hier de les burgerschap 'Jongeren over hun ervaring met discriminatie' voor het mbo).

Eind augustus 2019 zal het internationale projectteam opnieuw samenkomen in Kiev voor een tweedaagse bijeenkomst, om nieuwe feedback en verdere verspreiding van de toolbox te bespreken. Polak: “Tijdens de looptijd van het programma Erasmus+ zijn we twee keer per jaar als projectteam bij elkaar gekomen. Dit was heel nuttig: het blijft inspirerend om de ervaringen van je buitenlandse collega’s en hun leerlingen te horen, en je te beseffen hoe verschillend de landen zijn. Waar mogelijk blijven we elkaar treffen.”

Foto: Karen Polak (Anne Frank Stichting) geeft als internationaal projectleider van de toolbox Stories that Move diverse seminars en workshops voor docenten.

Tweedaags seminar in Amsterdam

Wat zijn de plannen voor het komende jaar? Er zullen sowieso weer veel workshops bij de toolbox worden gegeven. Polak: “Om docenten écht te bereiken, moet je het materiaal laten zien! We geven in september een uitgebreid seminar in samenwerking met de Internationale School van Amsterdam. In deze twee dagen krijg je echt de tijd om de tool te leren kennen, thuis te raken in de methodiek en een lesplan te maken. Als laatste onderdeel van de training bereiden docenten de eerste les met de toolbox voor, waardoor zij meteen na de workshop de toolbox al kunnen gaan gebruiken in de klas.Polak zal op 10 oktober ook aanwezig bij het Nuffic Congres 2019.

In de nabije toekomst zijn er plannen om een webinar en online cursus toe te voegen aan het bestaande materiaal, en door middel van eTwinning nog meer middelbare scholen in Europa te bereiken. Polak vult aan: "Het materiaal leent zich bij uitstek voor eTwinning: scholen in bijvoorbeeld Polen, Duitsland en Hongarije kunnen het lesmateriaal voorbereiden lesmateriaal in eigen taal, en door middel van eTwinning kan de uitwisseling in het Engels plaatsvinden."

Alle informatie over studiedagen en workshops voor docenten is te vinden op de website van Stories that Move.