Ons doel was te kijken hoe het Deens beroepsonderwijs zorgtechnologie toepast in de lessen, omdat we gehoord hadden dat ze verder zijn dan wij hier op het mbo”, vertelt Margriet.

“Dit had ik van tevoren niet gedacht”

Middelbaar beroepsonderwijs

Margriet Blokker, docent en begeleider voor buitenlandse stages, reisde met het opleidingsteam Verzorgende van ROC Nijmegen af naar Aalborg in Denemarken. Margriet vertrok met het hele team van de opleiding Verzorgende: in totaal 16 personen. Ze gingen samen met het projectteam Zorg & Technologie dat zijn eigen programma had, maar ook af en toe bij het team Verzorgende aansloot.

“Dat was een prima combi. Ons doel was te kijken hoe het Deens beroepsonderwijs zorgtechnologie toepast in de lessen, omdat we gehoord hadden dat ze verder zijn dan wij hier op het mbo”, vertelt Margriet.

Futurelab

De voorbereiding deed ieder teamlid zelfstandig. “We hebben van tevoren gekeken op de websites van de school en van bedrijven die we gingen bezoeken. Onze coördinator Internationalisering stuurde ons ook een handige link: Cedefop.europa.eu/nl. Daarop kun je lezen hoe het onderwijssysteem van een ander Europees land in elkaar zit.” In totaal duurde het programma vier dagen. Dinsdag was de reisdag en had het team tijd om te acclimatiseren, de twee dagen erna bezochten ze een mbo-school, technologiebedrijven en domotica-winkels. Vrijdag vertrokken ze weer. “We zijn op een school geweest waar ze een lokaal hebben met veel zorg- & technologiematerialen: een zogenaamde Futurelab. Ze hebben bijvoorbeeld een stoel die een oudere kan optillen die gevallen is. Ze hebben ook een slaapkamer nagebootst en gebruiken knuffelrobots. Daar zagen we niet alleen de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zorgtechnologie, maar ook op gebied van onderwijstechnologie, zoals een robot die verbinding heeft met de klas, mocht een leerling ziek zijn. Of een VR-bril om in de klas zorgtaken te oefenen in virtual reality. In Denemarken krijgen alle leerlingen van de school een tablet, dus iedereen kan met de nieuwste technologie in het Futurelab aan de slag.”

"Als docent ben je daar niet dagelijks mee bezig, maar sinds de studiereis weet ik wat er speelt"

Margriet Blokker

Inspirerend

Margriet merkt in de praktijk dat ze tijdens het lesgeven nu makkelijker voorbeelden kan geven van de nieuwste technologische ontwikkelingen in de zorg. “Als docent ben je daar niet dagelijks mee bezig, maar sinds de studiereis weet ik wat er speelt.” Ze had niet van tevoren gedacht dat ze ook door het Deense onderwijsconcept geïnspireerd zou raken. “Ze werken daar veel meer in groepjes met docenten als coach. Dat zijn we nu ook meer aan het implementeren in onze lessen. We zagen op school zelfs een snoezelruimte waar leerlingen met bijvoorbeeld ADHD even kunnen ontspannen. En ook een prachtige bibliotheek waar het echt stil is en waar spreekruimtes zijn om een zorggesprek te voeren. Het waren zulke mooie kleuren en materialen die ze gebruiken in het gebouw. Die randvoorwaarden om te leren zijn daar in Denemarken veel beter dan bij ons. Het heeft ons allemaal aan het denken gezet.” De projectgroep Zorg & Technologie gaat nu samen met andere roc’s een Futurelab zoals in Denemarken oprichten. Ze onderzoeken ook of het mogelijk is als school tablets aan te schaffen voor de studenten zodat deze goed kunnen aansluiten op de ict van het Futurelab.

Benieuwd welk belangrijk inzicht Margriet Blokker heeft gekregen door de studiereis? Bekijk het filmpje hier.