"Van elkaar leren stimuleert professionals"

Buitenlands werkbezoek biedt kinderopvang nieuwe kennis en inspiratie

Middelbaar beroepsonderwijs

“Ook voor ons als professionals binnen de kinderopvang geldt dat we altijd van elkaar kunnen leren”, start Mbarka Abazar. Zij is leidinggevende bij Korein Kinderplein in Eindhoven. Samen met pedagogisch medewerker Embert Berkers bracht ze onlangs een uitgebreid werkbezoek aan diverse scholen en maatschappelijke organisaties in Göttingen in Duitsland. “Een ongelofelijk mooie en inspirerende ervaring”, zo stellen zij beiden.

“Ook voor ons als professionals binnen de kinderopvang geldt dat we altijd van elkaar kunnen leren”, start Mbarka Abazar. Zij is leidinggevende bij Korein Kinderplein in Eindhoven. Samen met pedagogisch medewerker Embert Berkers bracht ze onlangs een uitgebreid werkbezoek aan diverse scholen en maatschappelijke organisaties in Göttingen in Duitsland. “Een ongelofelijk mooie en inspirerende ervaring”, zo stellen beiden.

De wens om internationaal op ontdekkingstocht te gaan, is makkelijk te verklaren voor beide professionals. Mbarka: “We zijn praktijkopleiders voor studenten van het Summa College. Een delegatie van deze school mocht met een subsidie van Erasmus+ een studiereis maken naar Duitsland. Wij kregen de mogelijkheid mee te gaan. Daar hebben we gelijk enthousiast op gereageerd. Wij ontvangen namelijk via het Summa regelmatig studenten uit Duitsland en wilden graag weten waar ze vandaan komen, wat hun inspiratiebron is en hoe ze daar leven en leren.” Embert vult haar aan:

"Er komen bij ons bovendien veel kinderen van expats. Andere, internationale ervaringen voegen weer nieuwe extra’s toe aan onze aanpak."

Embert Berkers

Alles goed geregeld

Mbarka en Embert bezochten onder mee de Parelklas van de Ritterplanschule, een zusterschool van het Summa College. Alle leerlingen van deze klas gaan ieder jaar op Europese stage in Nederland en andere Europese landen zoals Finland, Roemenië en Portugal. Daarnaast brachten Mbarka en Embert een bezoek aan enkele kinderopvanglocaties. “Daarbij viel ons op dat kinderen daar totaal niet eenkennig zijn. Dat komt omdat moeders veel langer verlof hebben na de bevalling. Daardoor bouwen kinderen en ouders een breder fundament op. Daarnaast gaan kinderen vijf dagen per week naar de opvang, waar alleen fulltimers werken. Veel kinderen eten bij de opvang en oudere kinderen doen er ook hun huiswerk, dat pedagogisch medewerkers nakijken en eventueel met hen verbeteren. Ook in het weekend passen opa en oma nog geregeld op en hebben veel gezinnen een nanny. Vanuit ons perspectief lijkt het wellicht daardoor dat ouders weinig betrokken zijn bij hun kinderen. Maar als hun kinderen thuis komen, is er alle rust en aandacht voor hen door de ouders. Juist omdat alles zo goed geregeld is.”

Verschillen in aanpak

Aan het einde van de week brachten Mbarka en Embert nog een bezoek aan de Tannenbergschule. Een school voor kinderen met een beperking, die gekoppeld is aan een reguliere school met 22 groepen. “Daarbij viel ons op dat kinderen met verschillende beperkingen juist samen in groepjes zaten. Kinderen krijgen op deze school alle therapieën en behandelingen die ze nodig hebben. Bovendien zijn er in beide scholen tal van mogelijkheden voor alle kinderen om bijvoorbeeld muziek- of drama-les te volgen, te koken of sporten. De mensen die er werken zijn opgeleid tot vakdocent. Er is veel groen rondom het open gebouw, waar kinderen lekker kunnen spelen. Iedereen speelt en leert met elkaar. Er is ook ruimte voor individuele activiteiten. En: iedereen wordt er gelijk behandeld. Daardoor was de sfeer harmonieus en rustig. Heel prettig.” Op andere locaties ontmoetten Mbarka en Embert juist veel discipline en structuur. “Daar was alles van begin tot eind bepaald. De kinderen vroegen steeds netjes toestemming, maar leken tegelijkertijd net robots. Ze moeten alles tegelijk: eten, slapen en opstaan.”

Nieuwe ingrediënten

De twee deden veel nieuwe kennis en inspiratie op. Tegelijkertijd deelden ze ook hun eigen ervaringen. Mbarka: “We merkten dat de Duitse professionals ook erg nieuwsgierig waren naar ons verhaal. We gingen tijdens de verschillende bezoeken echt de diepte in. Het was een hele inspirerende week. Ook omdat je echt even los komt van je dagelijkse werkomgeving. Die blik van buiten voegt zoveel toe. Uiteraard hebben we onze collega’s verteld over onze reis. Ik weet zeker dat we nieuwe ingrediënten toevoegen aan het brede palet van onze dienstverlening. Zo hebben we al ingevoerd dat we de kinderen een hand geven bij binnenkomst. Dan zie je meteen hoe het met een kind gaat. En de kinderen bij de buitenschoolse opvang zitten na school nu eerst even in een kring om te vertellen hoe hun dag is geweest. Dat creëert rust en begrip voor elkaar. Ik verwacht dat we stap voor stap nog wel meer dingen zullen toevoegen. Dat bedenken we samen met het team.”