Skip naar content

Raad van Kinderen adviseert Nationaal Agentschap Erasmus+

Hoe kan het Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs & Training ervoor zorgen dat een internationale ervaring voor iedereen in het onderwijs toegankelijk is? De Raad van Kinderen van de Missing Chapter Foundation adviseerde het NA Erasmus+ over deze vraag. Lees het verslag van deze dialoogsessie!

Primair en voortgezet onderwijs

Dialoogsessie Raad van Kinderen en NA Erasmus+

In de aanloop naar de dialoogsessie bezocht Gusta Tavecchio, coördinator inclusie bij het NA Erasmus+ Onderwijs & Training, de Raad van Kinderen. Samen met Missing Chapter Foundation heeft zij in een actieve sessie met de kinderen moeilijke woorden ontrafeld, zoals 'mobiliteit' en 'inclusie'. Een aantal weken later hebben de kinderen op hun beurt een bezoek gebracht aan het kantoor van het NA Erasmus+ Onderwijs & Training in Den Haag, waar ze uitleg gekregen over concrete projecten van Erasmus+.

Lees hier het volledige verslag van Missing Chapter!
pdf
Dialoogverslag - Nationaal Agentschap Erasmus+.pdf

Op 16 december 2019 vond de dialoogsessie plaats in Den Haag, geleid door Wietske Kamsma. Deelnemers aan de dialoog waren Gusta Tavecchio, Kynthia Orfanidou, Svetlana van Schilfgaarde, Peter van Deursen, Frans van Hoek, Elvira Arkesteijn (allen werkzaam bij het NA Erasmus+ Onderwijs & Training) en Monaïm Benrida (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap).

Aan de hand van de adviezen van de kinderen kwamen twee hoofdthema’s naar voren die het uitgangspunt vormden voor de dialoog, namelijk mee kunnen doen en gelijke kansen.

Over Missing Chapter Foundation

Missing Chapter Foundation maakt zich hard voor kind-inclusie - omdat kinderen er recht op hebben, en omdat hun creatieve denkkracht duurzame beslissingen beter maakt. Missing Chapter agendeert, helpt besluitvormers en faciliteert op allerlei manieren een gelijkwaardige dialoog tussen verschillende generaties. Daarnaast heeft Missing Chapter expertise om in samenspraak met kinderen programma’s te ontwikkelen die hen in staat stellen hun rol als ‘change agent’ in de praktijk te brengen.

Met een Raad van Kinderen wordt een groep kinderen van groep 6, 7 of 8 van een basisschool gekoppeld aan een organisatie of gemeente en delen ze hun verrassende inzichten en adviezen aan besluitvormers over een echte hulpvraag. Ga voor meer informatie naar www.missingchapter.org.