Leerlingen uit Nederland en Spaans Baskenland onderzoeken hun eigen tweetaligheid

Primair en voortgezet onderwijs

In het KA229-project Erasmus+ ‘Bat Bi Three’ onderzoeken leerlingen uit Leiden samen met hun Spaans-Baskische medeleerlingen hun eigen tweetaligheid.

Het KA229-project Erasmus+ ‘Bat Bi Three’ wordt uitgevoerd door het Visser ’t Hooft Lyceum in Leiden en de school Jose Domingo Epelde Fundazioa in Spaans Baskenland. Leerlingen van beide scholen worden grotendeels tweetalig onderwezen, en zij leren daarnaast ook nog een derde taal. 

Foto: Het project ‘Bat Bi Three’ wordt uitgevoerd door de scholen Visser ’t Hooft Lyceum in Leiden en Jose Domingo Epelde Fundazioa in Spaans Baskenland.

Het Visser ’t Hooft Lyceum heeft een uitgebreide tto-afdeling (Engels), en biedt daarnaast ook nog een Spaans traject (camino español) en zelfs Chinees tot en met het eindexamen aan. 

Foto: Dit schooljaar vinden er nog twee uitwisselingen plaats tussen Nederland en Spaans Baskenland.

Het project Erasmus+ in samenwerking met Jose Domingo Epelde Fundazioa gaat niet alleen maar om taalverbetering: de Nederlandse en Spaanse leerlingen onderzoeken gezamenlijk wat tweetaligheid inhoudt, en wat voor gevolgen dit heeft voor bijvoorbeeld je toekomst en je manier van denken.

De leerlingen zijn afgelopen schooljaar al een keer bij elkaar op bezoek geweest, en dit schooljaar vinden er nog twee uitwisselingen plaats.