Basisschool De Wegwijzer in Tilburg benadrukt het belang van werelderfgoed UNESCO

Primair en voortgezet onderwijs

Vijf Europese basisscholen ontwikkelen in het project 'STEAM Time – Solve UNESCO Crime' aantrekkelijke lesmethoden met aandacht voor Europees burgerschap, 21e-eeuwse vaardigheden én het belang van het werelderfgoed van UNESCO in Europa. Basisschool De Wegwijzer in Tilburg is coördinator van het KA229-project.

In 2018 vroeg Basisschool De Wegwijzer in Tilburg voor het eerst een subsidie Erasmus+ aan. De basisschool pakte haar eerste project meteen groot aan: vijf partnerscholen uit Nederland, Kroatië, Polen, Roemenië en Italië gingen samenwerken in het KA229-project Erasmus+ 'STEAM Time – Solve UNESCO Crime'.

Belang van werelderfgoed UNESCO onderstrepen

Het project is vanaf het begin een succes: zowel leerlingen als docenten zijn enthousiast over de internationale samenwerking. Harriët van Sprang, directeur  van De Wegwijzer, en Dagmar Eskens, leerkracht en innovatiecoach, vertellen enthousiast over het doel van het project: door de vijf partnerscholen wordt een reeks innovatieve lesmaterialen ontwikkeld, waarbij veel aandacht wordt besteed aan zowel Europees burgerschap als STEAM-vakken (Science, Technology, Engineering, Arts & Math). De lessen worden bovendien verrijkt met aantrekkelijke opdrachten, waarbij de leerlingen een UNESCO 'misdaad' moeten oplossen met behulp van de opgedane kennis. Leerlingen ontdekken op deze manier het werelderfgoed van UNESCO in Europa: plaatsen en monumenten van een uitzonderlijk grote culturele of natuurlijke waarde.

Creatieve sollicitaties

De leerlingen doen actief mee aan het project: voorafgaand aan elke uitwisseling tussen de partnerlanden krijgen de docenten bijvoorbeeld creatieve 'sollicitatiebrieven' van leerlingen toegestuurd: zo is er een heus Dracula-kasteel en een ‘ouderwetse’ fotocamera met foto’s en teksten over toeristische attracties gemaakt door leerlingen waar de brieven in verpakt werden.

In 2020, als het project Erasmus+ afgelopen is, zullen de partnerscholen van het project 'STEAM Time – Solve UNESCO Crime' het ontwikkelde lesmateriaal aan andere scholen beschikbaar stellen.