Het is van belang dat projecten passen bij de doelstellingen die uw organisatie nastreeft en uw eigen beleidsagenda. Daarnaast dient een project aansluiting te hebben bij de nationale en Europese beleidsthema's. Onderstaand schema geeft weer hoe uw project aansluiting dient te vinden bij deze drie niveaus.

Om invulling te geven aan deze beleidsrijke invulling van het programma heeft het Nationaal Agentschap in afstemming met het ministerie van OCW en diverse stakeholders een aantal thema’s benoemd die op zowel Europees als nationaal niveau van belang zijn en in het midden van deze drie cirkels passen.
Voor het mbo gaat het om de volgende thema’s:
1 Kwaliteit van onderwijs en kwaliteitszorg: kwalitatief goed onderwijs.
Opleidingsteams centraal. Cultuur van Kwaliteitszorg. Focus op vakmanschap.
EQAVET. Aantrekkelijkheid van beroepsonderwijs.
2 Curriculum en examinering: certificeerbare leereenheden en het valideren van
leereenheden. Flexibele individuele leerwegen. Kwalificatiestructuur en
doelmatigheid van het opleidingsaanbod. Flexibeler onderwijs dat aansluit bij
behoeften van bedrijfsleven, valideren van werkervaring.
3 BPV en work-based learning: drie componenten: inhoud van opleidingen, vorm
en doelmatigheid. Arbeidsmarktrelevante leerinhouden, kwaliteit van
(internationale) beroepspraktijkvorming. Bedrijven aanspreken voor stagiaires
en ook inkomende mobiliteit. European Alliance for Apprenticeships.
Monitoring.
4 Voorkomen voortijdig schoolverlaten
5 Doorlopende leerlijn vmbo-mbo-hbo: aansluiting vmbo-mbo. VM2
experimenten. Associate degree. Loopbaanbegeleiding & professionalisering
van loopbaanbegeleiders. Beschikbaarheid informatie studiekeuze.
6 Professionalisering docenten en trainers: HRM beleid, lerarenbeleid,
lerarenregister, professioneel statuut, de docent centraal. Kwaliteit.
7 Internationale mobiliteit: accreditatie en inbedding internationalisering.
Inkomende en uitgaande mobiliteit. Grensmobiliteit. Internationale
diplomawaardering. Richtlijn erkenning beroepskwalificaties. Meeneembare
studiefinanciering.
8 Regionale samenwerking en positionering in de regio naar bedrijven, overheid
en andere partners in onderwijs en samenleving
9 Opening up Education
10 Ondernemerschap
Voor de volwasseneneducatie gaat het om de volgende thema’s:
1 Scholing van basisvaardigheden en transversale vaardigheden
Hierbij kan gedacht worden aan het versterken van vaardigheden van
laagopgeleiden en migranten op het terrein van lezen, schrijven en rekenen.
Maar ook activiteiten gericht op digitale vaardigheden, vreemde talen,
sleutelvaardigheden/basic skills en algemene werknemersvaardigheden kunnen
vallen binnen dit thema.
2 Scholing van specifieke groepen
Hierbij kan gedacht worden aan programma’s die zijn toegesneden op
specifieke groepen, zoals zieken, mensen met een arbeidsbeperking of
gevangenen. De context voor het scholen en ontwikkelen van vaardigheden
voor deelnemers uit deze doelgroep is vaak anders dan voor andere groepen
laagopgeleiden.
3 Scholing van beroepsvaardigheden
Hierbij kan gedacht worden aan de scholing of training van lager-opgeleiden
gericht op een beroep of functie. De scholing kan zowel betrekking hebben op
het vergroten van de mogelijkheden een startkwalificatie te verwerven, als op
het bereiken van beroeps- of functiegerichte kwalificaties onder het niveau
mbo-2 (niveau 1 en 2 van het NLQF).
4 Waarderen en valideren van leeropbrengsten
Hierbij kan gedacht worden aan het in beeld brengen van de reeds aanwezige
kennis, vaardigheden en eigenschappen van lager-opgeleiden en migranten. H
gaat dan niet alleen om opbrengsten die via formele leerroutes zijn verworven,
maar ook via non-formeel en informeel leren. Het ontwikkelen van
standaarden en het valideren van de aanwezige leeropbrengsten kan de
participatie van volwassenen vergroten en biedt mogelijkheden gerichte kortere
educatieprogramma’s op maat te realiseren.
5 Professionalisering van docenten en vrijwilligers
Hierbij kan gedacht worden aan de bevordering van deskundigheid van
docenten voor het leren van specifieke doelgroepen, maar ook aan
deskundigheidsbevordering van vrijwilligers in educatieve programma’s. Het
ontwikkelen van en werken met standaarden of richtlijnen en het certificeren
van vrijwilligers of professionals zouden hieraan kunnen bijdragen.
Neem voor meer informatie over beleidsthema's voor het mbo en de ve contact op met een adviseur van het NA.
Primair en voortgezet onderwijs
Het is van belang dat projecten passen bij de doelstellingen die uw organisatie nastreeft en uw eigen beleidsagenda. Daarnaast dient een project aansluiting te hebben bij de nationale en Europese beleidsthema’s. Om invulling te geven aan deze beleidsrijke invulling van het programma heeft het Nationaal Agentschap in afstemming met het Ministerie van OCW en diverse stakeholders een aantal thema’s benoemd die op zowel Europees als nationaal niveau van belang zijn.
Voor het PO en VO gaat het om de volgende
thema’s:
- Verbetering vreemde
talenonderwijs
- Excellentie en
talentontwikkeling
- Professionalisering
leraren en schoolleiders
- Rekenen en
taalonderwijs
- Ondernemerschap
- Voorschoolse educatie
- Virtuele communicatie
- Techniek
- Vroegtijdig
schoolverlaten
- Profielscholen
- Samenwerking onderwijs - bedrijfsleven